Bloggblogg flytter til bedre adresse

03.okt.2005@ 19:26:36
Har du noen gang ved en feiltakelse skrevet www.bloggblogg.no? Jeg er helt enig i at dette er den logiske adressen for siden, så nå flytter vi dit. Meta-blogging på norsk blir dermed enklere å finne. Det er kjempefint om du oppdaterer lenkene og RSS-feeden dine. Gamle lenker til artikler vil fortsatt vil virke.


Skrevet av Tor Andre


Blogg og Bibliotek

03.okt.2005@ 15:01:32
Blogg og bibliotek er en av de bloggene jeg har stor nytte av. Skrevet av Even Flood og Thomas Brevik handler Blogg og bibliotek om - ja - blogg og bibliotek.

Eksempler på interessante poster på Blogg og bibliotek er:

Bibliotekutredning - på tide med kvotering?
Dataspill i biblioteket

I tillegg til bloggen har forfatterne også en podcast (RSS) som de hoster hos ITavisens FreeCast. Jeg kan anbefale deres andre podcast som handler om TabletPC og bruk av e-boklesere i biblioteker.


Jeg sendte noen spørsmål til Even Flood, og her kommer altså det korte e-intervjuet:

Jeg har nå lest "Blogg og bibliotek" i et par uker og jeg ser at dere hadde noen problemer med serveren i August slik at en del av arkivet deres forsvant. Hvor lenge har dere egentlig blogget på denne siden?
Ca ett år, mer eller mindre.

Hva var det som fikk dere å begynne på "Blogg og bibliotek"?
Ønsket et forum for å formidle informasjon til bibliotekansatte og andre intresserte, og som var mindre efemerisk enn biblioeklistene. I betraktning av hva som skjedde med arkivet er det et paradoks! Men en weblogg er mer tigljengelig en postlisten biblioteknorge.no, som var alternativet.

Det finnes en god del bibliotekblogger både her i Norge og internasjonalt. Jeg ser for eksempel på "bibfeeds" (http://www.esbenfjord.dk/bibfeed/) at det er omkring 40 bibliotekblogger bare i Skandinavia. Hvordan ser dere på utviklingen av antall bibliotekblogger? Hvordan er den generelle holdningen til blogging blant bibliotekarer?
Generell holdning - vanskelig å si. Man må vel bygge opp en interesse. Jeg tror ikke for mange vanlige bibliotekarer er brukere eller lesere for øyeblikket, desverre.

Hvilken effekt ser dere blogging kan ha for bibliotekfaget på lengre sikt?
Vanskelig å si, spesielt om fremtiden

Det snakkes mye om kunnskapssamfunnet og behovet for å både produsere og formidle kunnskap i samfunnet. Hvordan ser dere på RSS og syndikering som byggestener i en slik økonomi?
Det er forferdelig mange RSS feeds, det skaper problemer å ha oversikt over alle. Via min Firefox abonnerer jeg på 15 relevante RSS (relevant for å følge med på hva som skjer med søkemaskiner og bibliotekarbeide).

En samle RSS for flere  bibliotekeblogger, som den du nevnte over (Bibfeed) er meget interessant og slike sentraler er viktige. Takk for tipset! Jeg tenker på å blogge det!

Har dere noen avsluttende kommentarer?
Problemet med blogger er at det er veldig mange og kanskje litt for personlige. Det er etterhvert blitt tre viktige fora for diskusjoner på web, wikier, blogger og postlister. Jeg må desverre utelukke usenet, det har visst utspilt sin rolle som seriøst diskusjonsforum. Hver har sine fordeler. Mye av min beste informasjon om have som skjer og hva som foregår kommer for eksempel via postlisten web4lib. (http://lists.webjunction.org/web4lib/) som desverre ikke har noen RSS. Så for øyeblikket har jeg ikke none spesiell preferanse.

Skrevet av Raymond

Kutt blogg-snakket

02.okt.2005@ 18:24:23
Nå er det på tide at avisene slutter å skrive om blogging og legger ned bloggene som har vært startet de siste månedene. Jeg vil at folk skal gå lei av fenomenet. Tidligere ivrige bloggere vil snakke seg i mellom og konkluderer med at skrivingen ikke levde opp til forventningene. Alle er enig om at det langt fra var så interessant som først antatt. Først da kan blogging bli stort.

På slutten av 90-tallet opplevde internett en stor boom. Selv de luftigste forretningsidéer fikk millioner kastet etter seg. Det gikk som det måtte. Bedrifter gikk over ende når alle skjønte at det var umulig å tjene penger på internett.

Mange konkurser og noen år senere er alle på nettet. De fleste bedrifter har internettsider som en naturlig del av sin kommunikasjon med kundene. Annonseveksten i de store mediaselskapene kommer på nett. Konsernsjef Kjell Aamot i Schibsted fortalte om utviklingen i Dagens Næringsliv i går: 'I andre kvartal kom 29 prosent av lønnsomheten på bunnlinjen fra online-virksomhet. Noen analytikere tror 50 prosent av vår bunnlinje neste år vil komme fra online'.

At internettboblen sprakk har gitt gode resultater!

Et annet eksempel er den utskjelte WAP-teknologien som ble lansert med brask og bram for noen år siden. Den ble solgt inn som internett på mobilen. Kundene oppdaget fort at WAP var lite brukervennlig og treig. Telefonselskapene fikk lite igjen for investeringene i teknologi og reklame. Alle anså internett på telefonen for å være mislykket.

Tar vi en titt på situasjonen noen år etter katastrofen så renner penger fra WAP inn i teleselskapene. Nye brukergrensesnitt gjør at kundene bruker teknologien uten å vite det. VG har 40.000 lesere som bare leser VG på mobiltelefonen.

Det mest ekstreme eksempelet på en teknologi som vender tilbake fra de døde ble beskrevet på forsiden av Wired i 1997. "Webbrowseren er død, nå kommer push," var budskapet. Finnes det noen som husker Pointcast og push i dag? Neppe. Vidunderet samlet inn nyhetsmeldinger fra en lang rekke nyhetskilder og leverte det til abonnenter i et eget program. Selskapet gikk konkurs etter noen år og push ble lagt dødt uten at brukerne gråt.

Men ligner ikke prinsippet bak teknologien veldig på Bloglines og andre systemer som bruker feeds til å samle inn og publisere nyheter fra media og blogger? Millioner på internett bruker feeds på egen og andre websider, ofte uten å vite hva nøysktig hva det er. De som leser mest systematisk klarer seg ikke uten teknologien. Forskjellen fra Pointcast er at den nye inkarnasjonen av push har vokst frem som en åpen standard på en organisk måte frigjort fra de opprinnelige hype-forventningene.

Selv om blogging dør i sin nåværende form, vil den oppstå kraftigere og mektigere enn noen gang. Kanskje er det sånn at først når hypen dør og folk gir opp teknologien vil den nå sitt potensiale.

Da vil journalister bruke blogger som kilde for egne nyheter, istedenfor å skrive artikler om et merkelig, nytt fenomen som har oppstått på internett. Folk lager en ny blogg for å løse et problem, ikke fordi alle andre gjør det. Og media bruker teknikker som toveis-kommunikasjon, lenker og kommentarfelt som en del av alt de gjør, istedenfor å lage en egen ghetto på en del av websiden som kalles blogg.

Innlegg holdt på Bloggforum av Tor Andre

hits