MIT lurer på hva du driver med

30.jun.2005@ 00:27:44
Verdens desidert råeste forskningsinstitutt noen sinne, MIT, sist kjent for å ha skapt en helt ny form for materie, gjennomfører i disse dager en spørreundersøkelse rettet mot bloggskribenter. De spør om alt fra lette ting som hvor mye du ringer, og hvor ofte du blogger i uka, til litt verre ting som omtrentlig hvor mange blogger du har kommentert på det siste året. Hvis du vil bidra til forskningen så ta deg femten minutter til å svare på spørreundersøkelsen.

Skrevet av Børge

Hvem vet hvor leseren klikker?

26.jun.2005@ 20:03:29

En blogger kan ofte bruke mye tid å finne fram til relevante nettsider i forhold til det en skriver om, men noen ganger kan man begynne å lure på om det faktisk er noen som tar en titt på noen av disse sidene. Hvis du er som meg og har lurt på om noen egentlig bryr seg om alle disse linken som krydrer teksten og som er spredt rundt over hele bloggen så er MyBlogLog det du trenger.

Etter å ha registrert deg får du en liten kode som du putter inn i templaten til bloggen din. Via denne koden logger MyBlogLog alle klikk på utgående linker i bloggen din (eller hjemmesiden for den saks skyld). På denne måten får du en fin oversikt over hvilke av linkene dine som blir fulgt, og hvor mange ganger dette skjer. Dataene du får oversikt over er hvilke linker på bloggen din som har blitt fulgt (du ser både adressen og navet du har gitt linken), fra hvilken side på bloggen din den ble fulgt, og hvor mange ganger den har blitt fulgt.

I gratisversjonen får du, etter noen dagers prøvetid med Pro-utgaven, bare en oversikt over de ti mest fulgte linkene, og bare for i går. Du kan velge å kjøpe Pro-utgaven for 3$ månden eller for 25$ for et år. Da er du ikke begrenset til dine ti mest populære linker, og kan følge med på statistikken i sanntid.

Skrevet av Børge


Ytringsfrihet for heklere

25.jun.2005@ 16:24:11
Jonas Söderström fra Sverige skriver:
Jag har använt det däför att "yttrandefrihet" är ett kodord som journalister förstår och reagerar på. Det har varit min nyckel till att verkligen få plats i tv-studion, när reportrar ringt för att fråga "det här med bloggar, vad är det egentligen?"

Jonas bringer frem et viktig moment her: Blogging handler i allerhøyeste grad om ytringsfrihet, men det handler også om så mye mer.

Blogging internt i en bedrift kan fungere som god smøring i kommunikasjonskanalene. Hvis bedriften setter opp en blogg på intranettet, så kan for eksempel ledelsen skrive om nye utviklinger, nye rutiner, eller nyheter fra feltet, og så kan ansatte kommentere. Således vil man kunne oppnå en mer effektiv informasjonsutveksling internt i selskapet, og i motsetning til e-post som ofte drukner i mengden av e-post, vil denne bloggen fungere som et virtuelt 'sted' der man kan inngå i dialog med andre.

Blogging kan fungere som et glimrende tiltak i retningen av et kunnskapssamfunn. Dersom man har for eksempel 40 personer som interesserer seg for et spesifikt tema, så kan noen av disse 40 ha en blogg med dette tema, og bloggen kan både fungere som et forum for interesserte, og ja kanskje også fungere som en rekrutteringssentral.

Et godt eksempel er strikking. Jeg har lagt merke til gjengen med nordmenn som blogger om strikking og hekling, og det er ganske så fascinerende å følge med på disse bloggene, selvom jeg selv ikke strikker så alt for mye. En av disse bloggerne er Helene, en annen er 'Strikkemor'.

Jeg kan godt forestille meg at noen av disse temabloggene da kan ha litt inntekt gjennom relevant reklame, og således får annonsøren et ganske presist nedslagsfelt, mens du når en mye mer heterogen leserkrets ved å annonsere i et typisk kvinnemagasin.

Skrevet av Raymond


Levende lenker

23.jun.2005@ 20:57:40

Nettsteder forsvinner, aviser putter artikler bak et kasseapparat og nettsteder flytter på artikler. Bloggere lenker mye til kildene og døde lenker som har sluttet å virke er temmelig irriterende. Her følger noen tips om hvordan du kan jobbe rundt dette på dine egne sider.

1. Bruk adresser fra feedlesere, for eksempel Bloglines. Mange aviser og magasiner fjerner tilgangen til stoffet sitt etter hvert, men lenkene fra feedleserne går til egne adresser som gjør at artikkelen er tilgjengelig etter at den er fjernet for åpen lesing på nettstedet.

Mer spesifikt for New York Times kan du kjøre artikler du finner gjennom en lenkegenerator som lager en adresse hvor artikkelen vil ligge mer permanent.

Grunnen til at aviser og magasiner gjør dette er at de ønsker å bli lenket til og bli diskutert på blogger. Altså, det er ikke ulovlig å lenke på denne måten.

2. Artikler som allerede har blitt utilgjengelig finnes ofte i en åpen utgave på internett. Eventuelt har noen andre funnet en lenke til et mer permanent arkiv. Søk i Google. Mest effektivt er det som regel å søke på forfatternavn og et unikt egennavn i artikkelen. Jeg har brukt dette flere ganger for å finne en lenke til eldre artikler som er brukt i New York Times-bilaget til Dagsavisen.

3. Om du ikke kan dele artikkelen med andre er det i hvert fall greit å ha en kopi av kilder du bruker. På bokmerketjenestene furl og spurl blir en kopi av siden lagt på en harddisk. For å hindre problemer med rettigheter er det begrenset hva du får lagret i cachen og vist til andre av passordsbeskyttede nettsider.

Skrevet av Tor Andre


Når wiki-eksperimenter feiler

22.jun.2005@ 21:10:11
L.A. Times begynte siste fredag et eksperiment hvor deres lederartikler ville bli skrevet av folket gjennom en wiki. Prosjektet gikk død allerede natt til mandag etter at vandaler hadde fylt wiki-siden med pornografiske bilder.

Jeff Jarvis fra Buzzmachine.com har en god analyse av situasjonen her:
Well now the LA Times has given wikis cooties. The New York Times and other media outlets have covered the collapse of its wikitorial project and I've heard more than one old-media person say, well, I see LA tried wikis and it's dangerous.

But no. This is like hearing Kathy Lee Gifford try to rap and then, upon hearing the results, declaring hip hop dead.

Her er også noen andre linker hvor forskjellige bloggere diskuterer utviklingen.

Hva kan vi lære av denne fadesen? Først og fremst: Hvis du som midtstrømsmedium lanserer et prosjekt, enten det er en blogg eller en wiki eller på andre måter åpner dørene for horden av mennskesker, så er det viktig at du følger med, og er klar over at det eksisterer vandaler der ute. Når LA Times på denne måten i panikk tok ned sitt eksperiment så er det et tegn på manglende forståelse for hvordan en wiki fungerer. Wikipedia blir daglig angrepet av hundrevis av vandaler som søker å ødelegge artikler eller legge ut pornobilder på artikler om for eksempel Bush. Men som Jon Udell viser i denne demonstrasjonen av Wikipedia så blir slike vandaler som regel nedkjempet av flertallet.

Jeg er enig med Robert Scoble i dette:
Wikis are better for projects, not for opinions. A wiki would be an excellent way to report on a single topic, though, not for opinions. Imagine a city council meeting where all the participants were able to build notes on a wiki? That would be a good use of wikis.

Mens medier over hele verden prøver å finne ut av hvordan de kan videreutvikle sine nettsteder, er det av altoverveiende betydning at man ikke gjør ting overilet og dermed kanskje, som LA Times, får panikk så snart det begynner å brenne.

Skrevet av Raymond


Bloggtreff i Oslo

21.jun.2005@ 21:01:15

Alle bloggbloggs lesere er velkommen til å treffes på Bancorotto i Grensen 10, onsdag 29. juni kl. 19.00.

Benytt muligheten til å se hvem som skjuler seg bak navnene dere leser til daglig og utveksle tips med andre bloggere. Redaksjonen vil gjerne høre mer om hva dere vil lese om på siden vår. Dessuten vil vi gjerne benytte anledningen til å diskutere hvilke andre større prosjekter den norske bloggosfæren kan gå løs på.

Påmelding skjer i kommentarfeltet.

Skrevet av Tor Andre


Blodig alvor

20.jun.2005@ 12:34:16
Mens vi her i den norske bloggosfæren basker rundt og ofte beskjeftiger oss med større eller mindre bagateller så er det lett å glemme at for noen bloggere så handler det om blodig alvor. Reportere uten grenser nominerte nylig 60 blogger fra hele verden som hver på sin måte sto opp for ytringsfriheten, deretter så har nettbrukere kunnet stemme på sine favoritter. Nå er vinnerene utpekt, og hvis jeg hadde vært litt mer språkmektig så er jeg sikker på at jeg hadde funnet mye interesant her.

Bloggene ble delt inni geografiske grupper, og her er vinnerene:

Screenshot fra Malaysia ble kåret som vinner i Asia. En populær blogg med et selvstendig blikk på politikk og samfunn i Malaysia. Jeff Ooi er mannen bak, og han ble truet med fengsel i oktober 2004 etter å ha tillatt en kommentar som "fornærmet islam". Her foregår det på engelsk til glede for alle oss som bare kan "Saye sayang awa" på malaysisk.

I klassen Afrika og Midt Østen ble seieren delt mellom to kandidater. Shared Pains fra Afghanistan kommenterer på farsi fra landets politikk og samfunn, mens Al Jinane skrives av en marrokaner som forsøker å finne sammenhenger og forståelse i en kompleks verden. Fransk er språket her.

Her i vår verdensdel var det en italiensk blogg som stakk av med seieren. ICT lex er en blogg som tar for seg internettlovgivning og ny teknologi. Denne finnes også i engelsk utgave så vidt jeg kan forstå.

Fra USA ble Press Think og Jay Rosen kåret til seierherre, den eneste av disse bloggene jeg kjente til på forhånd. Rosen er en amerikansk journalist som beskjeftiger seg med media og ytringsfrihet i informasjonsalderen.

Iran fikk en kategori helt på egenhånd, og her ble det en soleklar seier til Mojtaba  Saminejad.  Han ble nettopp dømt til  to år i fengsel på grunn av denne bloggen, og i solidaritet så stemte også de ti andre som var nominert fra Iran på Saminejad.Dessverre er bloggen på farsi, og dermed uleselig for undertegnede.

Til slutt ble det kåret en vinner i klassen "Internasjonal", og der ble det en tysker som fikk heder og ære for sin blogg Netzpolitik. En blogg om åpen-kilde-teknologi, rettigheter for nettbrukere og ytringsfrihet i cyberspace. På tysk.

Denne kåringen ble forøvrig holdt i samarbeid med Deutsche Welle og deres "Best of the blogs awards"

Levert av Hjorthen

Den europeiske bloggosfæren

19.jun.2005@ 14:13:16
Loic Lemeur fra Six Apart Europe holdt et foredrag sist søndag under Reboot-konferansen i København med den ambisiøse tittelen: The European Blogosphere.

Før tiden var omme var ikke Loic, som den gode franskmann han er, halvferdig med å dekke alt det som som skjer i Frankrike enda, men diskusjonen fikk fortsette på wiki-siden som han satt opp for dette temaet.

Allerede etter få dager har denne wiki-siden blitt en av de beste ressurs-sider for informasjon om hva som skjer i den Europeiske bloggosfæren. For eksempel kan man nå få en god oversikt over den danske bloggosfæren. Siden dette er en wiki-side kan alle og enhver gå inn og redigere på siden.

Det blir spennende å se hvordan vi kan få større tyngdepunkter i den Europeiske bloggosfæren og hvordan vi da ikke alle trenger å bare se over til USA for å få siste nytt.

Skrevet av Raymond

Blogging er ikke en mirakelkur!

18.jun.2005@ 16:19:52

Mitt navn er Raymond M. Kristiansen og dette er vel den første artikkelen jeg skriver her  på bloggblogg. Jeg er videobloggingansvarlig i BlogSoft, og jobber ellers sammen med de andre i BlogSoft med å fremme blogging som verktøy i inn- og utland. Jeg skriver her som privatperson, men ville bare ha mine 'disclaimers' i orden :)

Etter at jeg var på en konferanse i København i helgen har jeg tenkt mye over dette med blogging,. Hvorfor vi selger det, og om vi kanskje har feil metoder. Hva er det vi egentlig selger? Er det programvaren? Er det muligheten for kunden til å ha en portal eller en slags CMS for en rimelig penge? Er det muligheten for "citizen journalism" innen våre markeder? Er det kanskje noe annet?

Blogging som fenomen begynner å modnes i flere land (bl.a. USA og Frankrike) og vi begynner virkelig å se de mer vidtspennende bruksområdene. Et eksempel er historiene Jason Calacanis fra Weblogs Inc. (som står bak bl.a. Engadget) kunne fortelle under hans foredrag i København.  Det var Engadget som stod bak den famøse Kryptonite-historien (ja, les dette som kommer opp som #2 på Google), og Jason [som jeg også fikk tatt et video-intervju med] snakket om hvordan blogging kan fungere som en forbrukerkontakt og garantist mot de allerverste overgrep mot enkeltpersoner.

Blogging blir den nye "ryktebørsen", og selskaper begynner i noen land å forstå hvor viktig det er å ikke "kødde med bloggosfæren". Det er ikke bare Kryptonite som har brent seg, men Loreal har også merket vreden fra bloggosfæren i Frankrike (har ikke link, skal spørre Loic om det), og vi vil snart få de første eksemplene her i Norge, det er nemlig nok å ta av.

Martin Röll fra Luxembourg/Tyskland, som jeg også møtte under Reboot, skrev i 2004 en artikkel som tar for seg blogging fra forskjellige vis. Jeg fant især denne illustrasjonen interessant, og den peker på noe av det som holder på å skje også her i den norske/skandinaviske bloggosfæren. Vi er nå et sted på "Networks form"-nivået, og det neste blir at vi får skikkelig potente miljøer. De fleste "profesjonelle bloggerne" i Skandinavia ser fremdeles primært over "the pond" til USA for å se hva som skjer, noe også Loic påpekte som unødvendig under sin presentasjon lørdag hvor han snakket om "The European Blogosphere". Det skjer mye i Europa, men vi er alt for dårlig til å markedsføre det samt få en industri rundt det, noe man også diskuterte de siste dagene under Innovate!Europe i Spania.


Hva skal til for at bloggingen kan vokse her i Norge? Etter min mening, tre ting:

1) Fokuser på innholdet, ikke hypen. Når Dagens Næringsliv bruker 6 sider på blogging på en Lørdag betyr det at de har fått øynene opp for dette fenomenet, og det er bra. (Akkurat slik det var bra at blogging kom på forsiden av Businessweek fornylig). Men denne hypingen av bloggingen kan bli farlig for bloggosfæren i det lange løp fordi folk kan tro dette bare er en ny mote. For de av oss som ser hvor banebrytende denne utviklingen er blir det viktig å holde hodet kaldt og ikke gå med på en overoppheting av blogging-økonomien. Blogging skal bli mainstream, men det skal ikke bli en 5-års hysteri.

2) Vi må ikke innbille folk at blogging er en mirakelkur! Hvis du er markedssjef i Netcom og du oppretter en krise-blogg/PR-blogg når nettet går ned og dere kan tape enormt også som følge av falske rykter, så blir det feil å tro at alt løser seg så snart dere får opprettet bloggen.

Blogging er hardt arbeid, noe bl.a. General Motors har erfart. De hadde dog gjort hjemmeleksen, og i dag er gmblogs et meget populært nettsted for bilinteresserte og andre. Blogging krever arbeid, og det krever at noen har et genuint eierskap

3) Vi må få utviklet bedre blogg-infrastruktur i Norge og Skandinavia. Dette er noe jeg jobber med i regi av BlogSoft, men er altså noe jeg genuint tror på (det er jo egentlig irrelevant hvem som står bak denne infrastrukturen). Vi har fått til noe med gruppeblogger a la bloggblogg samt tjenester som bloggrevyen.com. Noe av det første BlogSoft gjorde etter vår utviklingsperiode var å lansere Sprayblogg for TV2/Spray som i dag har flere tusen registrerte bloggere. Her har vi altså en god samling individer som publiserer sine tanker om - hva som helst. Senere lanserte vi Weblogg hvor de også skriver om forskjellige temaer, og vi har også fått abcblogg oppe samt to portaler i Sverige. Vi ser selvfølgelig på hva som skjer i Danmark og nedover i Europa, og er især spente på hva våre konkurrenter vil gjøre. Men altså: Infrastrukturen må etableres, akkurat slik noen må legge ned kabler i jorden for å legge ut bredbånd til hushold over hele Norge.Det blir interessant å følge utviklingen!


Oppsummert:
Blogging er kommet for å bli, men det er ingen mirakelkur. Å skaffe seg en blogg er ikke løsningen. Å opprettholde en blogg og utvide nettverket er dog kanskje en del av løsningen.

Skrevet av Raymond


Juridisk guide for bloggere

16.jun.2005@ 21:24:14

EFF, en organisasjon som jobber med å beskytte våre elektroniske rettigheter, har utgitt en omfattende juridisk guide for bloggere. Den tar for seg saker som å beskytte kilders anonymitet, påstander om overtredelse av copyright, og en hel rekke andre juridiske ting som kan hindre en blogger i å snakke fritt. Selv om denne guiden nok bare kan hjelpe dem som er under amerikansk lovgivning, og dermed ikke har så mye å si for oss her i Norge, er dette likevel en interessant vending i bloggosfæren. Hvor lenge er det til vi norske bloggere føler at vi trenger en lignende guide for å kjenne og kunne ta i bruk våre rettigheter? (Via Boing Boing)

Skrevet av Børge.


Forretningsbloggen

14.jun.2005@ 19:44:34

Bedriften vil blogge, men hva skal det skrives om?

En blog kan være mye forskjellig, og ikke alle er enig i hva som er definisjonen. Det spiller ingen rolle, så lenge du selv bruker den til det du vil. I denne artikkelen skal jeg komme med noen innspill til hva en forretningsblog kan inneholde.

Når vi skriver privat er det ikke så mange begrensninger. Vi kan ikke komme med rasistiske innlegg (som er grove nok til å rammes av straffeloven) og vi kan ikke komme med æreskrenkelser. Utover det begrenses vi mest av våre egne hemninger. Når det dreier seg om en forretningsblog, blir det raskt endel flere begrensninger og det kan også bli noen ubehaglige konsekvenser. I utlandet har folk mistet jobben sin pga. noe de har skrevet i bloggen sin. Så vidt jeg vet har ikke dette skjedd i Norge, ennå. Vi har en arbeidslivslov som beskytter de ansatte, men hvis man går for langt over streken kan nok også en norsk ansatt miste sin jobb.

Det er viktig å ha dette litt i bakhodet når man prøver å overbevise ledelsen om å satse på en forretningsblogg. Ikke fordi vi skal være redde for å få fyken, men fordi vi må forstå ledelsens frykt for innholdet som blir publisert. Hvis vi f.eks. skriver om en intern konflikt eller legger ut konkurransesensitiv informasjon så kan dette gjøre stor skade for bedriften. Ledelsen må overbevises om at gevinsten den får ut av å blogge er større enn innsatsen og at risikoene er under kontroll.

Den viktigste gevinsten er markedsføringseffekten. En eller flere blogger gir bedriften puls i form av en kontinuerlig oppdateringen av hjemmesiden og ved at bedriften fremstår som svært aktiv i markedet. Dette er spesielt viktig for små selskaper. Kundene og resten av markedet kan fort begynne å lure på om selskapet fortsatt er i live hvis det er lenge siden de har sett noe nytt eller hørt fra dem.

Hva slags innhold er passende?

  • produkt- og selskapsnyheter
  • nyhetslinker med kommentarer
  • kreative brukseksempler
  • visjoner
  • support case

Listen er på ingen måte komplett, men den bør kunne være et godt utgangspunkt for planleggingen av en forretningsblog.

Produkt- og selskapsnyheter
Denne er ganske opplagt. Fortell verden hver gang dere har noe nytt. Mediene er ofte ikke så interressert i å høre om 1.01 versjonen av deres nye nisjeprogram, men det vil nok kundene deres og andre prospects. Dette kan selvsagt skrives som vanlige artikler og legges på web også, men jeg tror at det mer ledigeblogge språket ofte kan egne seg bedre. Dette gjelder ihvertfall hvis programoppdateringen primært består av bug-fikser.

Nyhetslinker
Dette anser jeg få kanskje å være den typen innhold som egner seg best for en forretningsblog. Når et nettsted skriver om et emne relatert til deres forretningsfelt, kan dere linke til artikkelen og kommentere med utgangspunkt i deres produkter. F.eks. kan dere beskrive hvordan dere ville gjort det i motsetning til/eller i tillegg til løsningen som ble beskrevet.

Kreative brukseksempler
Det vil alltid være kunder som bruker produktet på en annen måte enn det ble laget for. Å bruke slike eksempler i markedsføringsmaterialet kan ta fokus vekk fra det viktigste budskapet, men i en blog vil det være passende for å demonstrere produktets fleksibilitet.

Visjoner
En visjon eller noen tanker om en teknologi eller en bransjes utvikling blir ofte sendt mediene som en kronikk. Det kan være vanskelig å komme gjennom nåløyet hos redaksjonen og det er lettere å publisere den på selskapets blog. Er den interressant nok kan den også ende opp hos mediene etterpå.

Support case
Hvis flere rapporterer inn samme type problem, kan det være en fordel å adressere problemstillingen. Da setter man selv agendaen og kan presentere løsningen. Vær ærlig, men glem ikke at bloggen sett fra ledelsen er et markedsføringstiltak. Ikke gi konkurrentene ammunisjon.

Noen vil kanskje reagere litt på at jeg kaller en forretningsblog for et markedsføringstiltak. Det kan selvsagt også være andre ting, men jeg tror dette er den beste vinklingen for å selge inn budskapet. Nå håper jeg at noen har funnet dette innlegget hjelpsomt, og at flere av oss kan spinne litt videre på det slik at vi skaffer oss et godt argumentasjonsgrunnlag når vi skal overbevise bedrifter om å starte en forretningsblogg.

Skrevet av Anders


Blogg markedsføring

13.jun.2005@ 19:17:00

Etter å ha lest Inngående linker gjorde jeg meg opp mine egne tanker om metoder for å markedsføre blogger.

a) Technorati.com kan jo være en lur ide å pinge. Kanskje spesielt om en skriver innenfor emner som også andre gjør altså bruke kategori (tag) systemet dems.

Eksempel: Veronica Mars

I tillegg kan watchlist være grei å bruke for følge med andre som blogger om samme tema som deg slik at du vet hvor du skal gjøre deg synlig.

b) Få andre bloggere til å lenke til deg. Det gjøres enklest ved at du lenker til de bloggene du leser noe som kan føre til at de vil lenke tilbake til deg. I tillegg fører dette til bedre plassering på google.

c) Være aktiv med å kommentere på populære blogger.

d) Å få ting slashdotta :P har jo pleid å føre til mye besøk. Men desverre, vi har vel ingen norske nettsteder med like stor slagkraft.

e) Bruk av trackback slik at du kan skrive en egen sak om noe du finner et annet sted istedenfor å legge igjen en megalang kommentar.

f) Delta på bloggingskonferanser. Som skrevet i en kommentar hos meg så jobbes det for et norsk bloggforum slik svenskene har www.bloggforum.se Altså utveksling av erfaring og komme i kontakt med høyt profilerte bloggere.

g) Referere til innlegg i sin blogg når en snakker på IRC.

h) Registrere bloggen på dmoz

Vil gjerne ha noen tips selv også :)

Skrevet av Terje Pedersen, tidligere publisert på Brassnerd


Etablerte stemmer som blogger

12.jun.2005@ 19:00:06

I presentasjon av blogging blir den mediakritiske personen med sterke meninger overfokusert. Det er greit at stemmer utenfor den etablerte offentlige debatten har fått nye muligheter og at det er har blitt enklere og billigere å distribuere synspunkter som ikke kommer frem i andre kanaler. Men blogging dreier seg om mye mer.

Bloggene som blir diskutert som eksempler er som regel mediakritiske, men i volum er nok den personlige dagboken størst. Små nettverk av mennesker diskuterer fest og hverdag i et offentlig forum. Denne kommunikasjonen er viktig for alle som deltar i den.

I tillegg vil den kunne bli en kilde for markedsovervåkning for firmaer som lurer på hva kunder sier om produktene deres. Et raskt søk på bedriftsnavn vil kunne gi uvurderlig informasjon det ikke hadde vært mulig å få på andre måter.

Bedrifter, organisasjoner og offentlige personer er også i ferd med å kaste seg over blogging. Kunder, interesserte og fan får mulighet til direkte kontakt i større grad enn før. Hvilke fordeler gir blogging til disse aktørene som allerede har tilgang til etablerte kanaler?

Toveis kommunikasjon. Kommentarfelt og tilbaketråkk gjør det mulig å høre hva kunder sier og mener. Det krever også noe av innstillingen og aktiviteten til den som blogger, men gjort på en bra måte gir blogging viktig informasjon det hadde vært dyrt og vanskelig å få gjennom markedsundersøkelser.

Direkte vei til lesere. Media kan være like irriterende for bedrifter, organisasjoner og offentlige personer som for mannen i gata. En direkte kanal hvor man slipper å forholde seg til redaktørers innfall og meninger kan være en lettelse.

Synlighet på internett. En tradisjonell ‘reklamebrosjyre’ på internett gir liten motivasjon for å komme tilbake. Med en aktiv blogg oppnår man å bli lest jevnlig (for eksempel gjennom feedlesere) og å komme høyere opp på resultater på søkemotorene (jevnlige oppdateringer og inngående lenker er det som teller).

Eksempl på bedrifter som har fått til dette er den tidligere nevnte Guardian/Observer-bloggen. I motsetning til de norske avisene som fusker i faget, har den engelske mediabedriften forstått betydningen av internett for å bygge merkevaren.

General Motors Fastlane imponerer først og fremst med det som er det endelige målet på en god blogg: Antall kommentarer og tilbaketråkk. Artiklene er skrevet av svært sentrale personer høyt opp i ledelsen. Nå kan det selvsagt hende de får hjelp av dyktige PR-folk. Uansett behersker de den personlige formen svært godt og viser at de har lest kommentarene.

Definisjonen på en blogg har lite å gjøre med avsender. Blogging dreier seg om å skrive personlig på internett i et format som bidrar til en samtale. Bedrift eller miljøaktivist, politiker eller guttegæern tenåring, spiller mindre rolle.

Skrevet av Tor Andre


Blogging og det politiske spekteret

08.jun.2005@ 18:17:53

I april, skrev vi om Anders Giævers synsing om den norske bloggosfæren. Han mente å se en klar høyreorientert tendens blant norske bloggere, en tilsynelatende naturlig reaksjon mot "den liberale medieeliten."

Med god hjelp fra Hjorthen, har jeg undersøkt denne påstanden ved å se på så mange norske bloggere som jeg kjenner til som skriver om politikk og å prøve å plassere dem i det norske politiske spektret. Ikke en spesiell lett oppgave, da det dukker opp nye blogger omtrent annen hver dag. Og her finnes det meget mulig feil, men de foreløpige resultatene er nokså overraskende...

Venstreorienterte blogger:
Børge, Omicron, Norvegia, Kristin Halvorsen, Morten Dræni, Øyvind Strømmen, Hilde, Snorre Valen, Kenneth Brodal, Jørund Leknes, Ivar Johansen, Vår Blogg, Spaltet, Refleksjonar i ein valkamp, Dagens Onde Kvinner, Tåkeprat fra et tåkesinn

Høyreorienterte blogger:
Torbjørn Røe Isaksen, Jan Haugland, Document.no, Replikk, Morbus Norvegicus, Hjorthen, Øyvind Larssen, Tor Andre, Feilinformert, Halvor Sevatdal, Bjørn Stærk, Roberto, Willy, Fjordman

Et sted midt i mellom?:
Lars-Henrik Michelsen, Jan Kenneth Stavenes, Ståle Sørensen, Raymond Kristiansen, Fredriks liv og tanker, Oslo Girl

Vanskelig å plassere:
Europabevegelsen i Oslos blogg, Anders Ulstein, Milblogg


Nå er det bare å kommentere i vei om feilplasseringer osv og supplere med flere politiske bloggere som jeg ikke kjenner til! Og kanskje vi kan diskutere hvordan Giæver kunne ta så feil i sin synsing... eller om han faktisk tok feil i det hele tatt?

Skrevet av Elise...
...med god hjelp fra Hjorthen


Huffingtons toast

07.jun.2005@ 21:09:38

For en tid tilbake fortalte vi om superbloggen til Arianna Huffington her på bloggblogg, en gruppeblogg bestående av kjendiser, kommentatorer og andre høyt profilerte mennesker med meninger om så mangt. Nå har The Huffington Post, som bloggen altså heter, fått en uekte baby.

 

Huffington's Toast er en blogg som er en reinspikka parodi på The Huffington Post, med tilsvarende layout og en tilsynelatende lang rekke av deltagende kjendiser. Bortsett fra at det står "not really by" foran navnet på forfatteren av de enkelte poster.

 

Morsomt? Sjekk selv da vel.

 

Skrevet av Hjorthen


Fy-fy i dagbokblogging (Å skrive dagbokblogg, del 3 av 3)

06.jun.2005@ 21:29:01

Selvfølgelig gjør du som du vil, det er din blogg. Har du imidlertid lyst til å bli en kløpper i bransjen, kan det lønne seg å huske på følgende punkter:

 

Unngå internskriving. Ta hensyn til potensielle lesere som ikke kjenner deg. En grei løsning kan være å legge ut en post med bakgrunnsinformasjon. Dersom du har faste personer som du til stadighet omtaler, kan det være greit om du forklarer hvem de er. Slik kan også nye lesere følge med.

 

Unngå poster av typen: " Det har hendt noe stort og fantastisk/ fryktelig dumt i livet mitt, men jeg kan ikke skrive om det." I stedet kan du velge mellom tre alternativer: A: Fiksjonaliser historien så ingen kjenner seg igjen. B: Tøff deg opp og vær ærlig. C: Skriv noe helt annet.

 

Skill mellom det hverdagslige og det trivielle. Skriv gjerne om bussturen hjem, men bare dersom du har et poeng med historien. Folk flest er ikke så nysgjerrige på kalde fakta når de leser dagbøker, faktisk heller ikke dine nærmeste venner.

 

Ikke begynn hver post med å si at det er lenge siden du oppdaterte. Det kan vi enkelt finne ut av på egen hånd, om vi skulle være interessert. Lov heller ikke gang på gang at du skal skjerpe deg, dersom du ikke har tenkt å gjøre det.

 

Ikke skriv om at du ikke har noe å skrive. Bruk heller tiden på å finne på noe å skrive om.

 

Unngå dialekt. Mange gidder ikke engang begynne å lese bloggen din dersom du skriver på dialekt. Dialekter er talemål, ikke skriftspråk.

 

Unngå overdreven bruk av "fjortisprat" . "Sjæææsten min, Kris, er bare verdens søøøøteste, og deiligste i hele verden, lissom!!!!!!!!!" Selv om du sier mye "lissom" eller "sant" når du snakker: Husk at skriving er en helt annen greie. Fordelen med sistnevnte er at du har tid til å spikke på detaljer og reformuleringer. Utnytt dette til din fordel.

 

Les korrektur! De fleste kan faktisk skrive noenlunde korrekt norsk, hvis de vil. Bruk to minutter på å lese korrektur. Det er det verdt. Folk tar deg mye mer seriøst, om du skriver riktig.

 

Husk at det kan være forskjell på kvalitet og kvantitet! Heller en god og gjennomarbeidet post, enn tre hastverksinnlegg.

 

Husk personvernet! Dersom du skriver ting som ikke er udelt flatterende kan det kanskje være greit å bruke et fiktivt navn. Dersom du skriver noe som kan oppfattes negativt; skriv det slik at ikke folk kan kjenne personen igjen, selv om du ikke bruker navn. Vær også forsiktig med å oppgi etternavn. Både på deg selv og andre.

 

Lykke til!

 

Forrige del viste til noen eksempler på interessant dagbokblogging.

 

Skrevet av Kirsebæret og Tonje.


Nå tar det av

05.jun.2005@ 16:03:00
Lørdagens lengre artikkel i Dagens Næringsliv er sannsynligvis et viktig skritt for norske blogger. Selvsagt er det bra at Dagbladet og VG har kommet i gang, men jeg tror det er mye viktigere at en næringslivsavis setter fokus på blogger.

Artikkelen var ikke spesiellt bra, men den når ut til bedriftene med et kraftig budskap om at nå er det på tide at bedriftene begynner å blogge. Selv har jeg forsøkt å overbevise flere sjefer i flere selskaper om at det er på tide, men de er ikke helt klare for det. De vet hva det er, de har lest om det, men de er litt nervøse. Etterhvert begynner det imidlertid å bli endel artikler i næringslivmedia om at det er på tide, og nå fikk vi endelig en slik artikkel i Norge. Det er alltid mye bedre å henvise til noe litt nærmere, enn å si at i USA gjør de sånn og sånn.

Det private bloggemiljøet har blomstret skikkelig opp, men det er for få blogger fra næringslivet. Jeg har veldig lyst til å lese bloggene til svært mange norske selskaper. Selvsagt vil det da være mye ensidig informasjon og propaganda, men det veies greit opp med å også lese konkurrentenes blogger.

Da er det bare å håpe på at dette var starskuddet som fikk norske bedrifter til å blogge.

Kan også leses hos Anders Brenna.

Skrevet av Anders Brenna

Eksempler på dagbokartikler (Å skrive dagbokblogg, del 2 av 3)

05.jun.2005@ 10:17:16

Dagbok kan være så mangt. Istedenfor å skrive generelt og teoretisk har vi valgt ut en del gode eksempler på artikler og prinsipper som kan inspirere egen skriving.

 

Ha et godt språk. Ofte er det dette som gjør at akkurat din dagbokblogg er verdt å lese, ikke det "super-spennende" livet ditt.

 

Ha en god historie….  . Det er ofte alt som skal til… Amygdala angrer her at hun i det hele tatt logget seg på IRC. 

 

Ha en historie som i utgangspunktet ikke er spesielt spennende, men pynt på den slik at den blir det. Tor-Erling nettopp dette med en av sine mer eller mindre surrealistiske drømmer. Eller hva med vedkommende som irriterte seg så voldsomt over sin romvenninnes uvaner at vedkommende dedikerte en hel blogg til emnet? Denne engelske bloggen, som ikke lenger oppdateres, ble umåtelig populær.

 

Se det store i de små tingene i livet. Kombiner dette gjerne med en porsjon selvironi. Eller hva med Ine, som mener hun slipper unna skjærsilden ved å låne ut leiligheten sin? 

 

Gå i deg selv, som Gong.

 

Har du interessante refleksjoner rundt dagligdagse ting? Skriv det ned! Det kan være hva som helst, i grunn. Androida skriver om folk med mye penger, som automatisk tror at alle andre også har det  eller hva med. Hjorthen, for eksempel hadde en morsom kommentar til en undersøkelse om sjeggvekst, og sexvaner. 

 

Mimring er lov. Det du skriver om MÅ ikke ha skjedd nylig. Du trenger ikke bare formidle dagene som går, du kan også være en historieforteller. 

 

Fortell om de flaue tingene. Dette er som regel kjempegode historier, og de aller fleste kan kjenne seg igjen i det du skriver, tro det eller ei.  Ta for eksempel også flaue impulskjøp. Bilder av herligheten er selvsagt ekstra snadder for leseren.

 

Kort sagt: Ha glimt i øyet

 

Les også del 1, hva det er interessant å lese.

 

Neste del: Fy-fy i dagbokblogging

 

Skrevet av Kirsebæret og Tonje


Hva det er interessant å lese (Å skrive dagbokblogg, del 1 av 3)

03.jun.2005@ 21:44:28

Det har manglet en del på temasiden i norsk blogging, men det kan se ut som at vi er på vei mot forløsende tider for denne sjangeren. Langt mer vanlig er det likevel å skrive dagbok, noe mange prøver seg på med vekslende hell. I denne artikkelen forsøker vi å gi noen råd om hva man kan gjøre og hva man bør unngå hvis man vil gjøre alvor av dagbokskrivingen.

 

Det er vanskelig å gi råd om hva man konkret bør skrive om, men det er mulig å tipse om hvilken innstilling man kan ha til bloggen sin når man skriver. Det vi lengter etter i dagbokblogging er modig, kompromissløs og ærlig selvinnsikt. Vi vil lese om folk som balanserer på en knivsegg av sårbarhet, om bloggere som koker ned tilværelsen til noen små fortettede avsnitt, som lager skrivekunst av livene sine.

 

Vi vil høre historiene man aldri forteller, lese hemmelighetene som vi tror gjør oss spesielle, de som får oss til å føle oss ensomme fordi vi ikke kjenner til alle de andre i samme situasjon. Vi vil lese blogger som går til sin egen kjerne, utfordrer seg selv; blotter strupen for verden og krever sin plass med åpne armer. Vi vil høre at dere skriker: Slik er jeg! Her er jeg! Kom og ta meg!

 

Dette var vårt forslag til hva man kan ha i bakhodet når man setter seg for å skrive. Neste del vil ta for seg konkrete eksempler fra utvalgte blogger.

 

Skrevet av Kirsebæret og Tonje


VG kaster seg over bloggosfæren

02.jun.2005@ 19:50:08

Noen vil kanskje hevde at når landets største avis kaster seg på bloggebølgen så er det et tegn på at det er på tide å komme seg på land? I såfall får vi håpe at Anders Gievær ikke har stjålet klærne deres mens dere har boltret dere i vannet. Nå er nemlig VG klar for bloggosfæren, og de har muligens valgt en litt annen løsning enn erkekonkurrenten Dagbladet?

 

Mens Dagbladets journalister har sin weblogg som et stebarn der man bedriver litt venstrehåndsarbeid fra tid til annen, samtidig som man har invitert en håndfull uavhengige bloggere til å styre en politikkblogg, så har VG bestemt seg for å la A-laget av kommentatorer ytre seg også i bloggform. "fra i dag blogger VGs kommentatorer både her i avisen, og på nettet" skriver Anders Gievær, og det naturlige spørsmålet blir om VGs kommentatorer skal levere materiale eksklusivt for bloggen sin, eller om de bare skal publisere de artiklene de har på trykk i papirutgaven og åpne for kommentarer og trackback. Det gjenstår foreløpig å se.

 

VG vil antagelig ha oss til å tro at dette er svære greier, men om det blir det tillater vi oss å tvile litt på. Det er vel å bra å slippe til sine lesere med kommentarer, men det har jo VG gjort i en årrekke på sine debattforum. Hvis dette virkelig skal kunne representere noe nytt så er skribentene nødt til å delta i dialogen, både i VGs egne kommentarfelt, og på leserenes egne blogger. I såfall kan vi begynne å snakke om revolusjon. Gievær skriver at de er åpne for kommentarer og dialog med og fra oss. Det blir spennende å se om han mener noe med det.

 

Skrevet av Hjorthen


Backscratching

01.jun.2005@ 19:47:52

Milbloggs Stian Hopmark fikk nylig kastet fokus på bloggen sin fra Startsidens Neste Klikk og Dagens Blogg-spalten til Paal Leveraas. Dette som en følge av at Hopmark selv tok kontakt for å få litt reklame. I følge Leveraas skrev Hopmark følgende:

Nå som jeg har fått noenlunde kontroll på bloggen min, og fått en ide om hvor jeg skal sparke, tenkte jeg å tipse deg, anonymt naturligvis, om mitt fortreffelige sted på nettet, for mer hyggelig omtale på Norskblogg. Men da jeg begynte å sjekke ut hvem som var blitt omtalt tidligere, ble jeg obs på at de fleste navnene stemte ganske godt overens med 'redaksjonen' i bloggblogg. (samt en del andre, for ikke å bli for fort avslørt for back-scratching?) Så da tipper jeg at jeg, og alle andre blogger der ute, kan glemme å håpe på besøk og omtale med det første, helt til dere er ferdige med å 'anmelde' hverandre ... Dette synes jeg det lukter det fisk av, må jeg si!

Fisk lukter ikke spesielt godt, så her er det kanskje på tide med litt selverkjennelse? Riktignok så ble de fleste av oss i bloggbloggredaksjonen omtalt av  Leveraas mens bloggbloggideen ikke var noe særlig mer enn et glimt i Tonjes øye. Den norske bloggosfæren er ikke større enn at det vel er naturlig at vi her i bloggblogg leser, kommenterer og linker til hverandre. I tillegg til at vi også vanker rundt på stort sett de samme bloggene som ikke er assosiert med bloggblogg. Det er jo dette som gjør bloggosfæren interessant å være en del av, dannelsen av nettverk, meningsbrytning, og dessuten en ikke ubetydelig sosial funksjon. Det er vel sånn det skal være det? Allikevel så har jeg ingen problemer med å forstå at noen nok føler at vi tar litt mye plass.

 

Jeg synes det har vært en fin utvikling på bloggefronten her i landet de siste månedene. Har vi i bloggblogg vært flinke nok til å speile det? Bør vi bli flinkere til å fokusere på et større spekter av norske blogger? Bør vi bli flinkere til å presentere nykommere? Bør vi slippe til flere folk her på bloggblogg, enten som bidragsytere eller som redaksjonsmedlemmer? Hvordan kan vi bli bedre, og hva kan vi gjøre for å videreutvikle den norske bloggosfæren?

 

Gi oss inn, eller gi oss innspill. Ordet er fritt!

 

Skrevet av Hjorthen


hits