Let's talk about sex

06.aug.2005@ 09:50:27

Her forleden kunne vi lese et eller annet sted at norske aviser skriver stadig mer om sex. Ikke overraskende var VGs papirutgave mest opptatt av emnet, tett fulgt av Dagbladets ditto, mens Aftenposten var et godt stykke bak på tredjeplassen. Norske aviser er altså opptatt av sex, og det kommer sikkert av at man har oppdaget at dette faktisk selger aviser. Dermed skulle man kunne konkludere med at folk flest også lar tankene kretse om dette emnet fra tid til annen, og dermed skulle man også tro at bloggosfæren hadde sine innslag av mer eller mindre erotisk materiale.

For en tid tilbake slumpet jeg til å komme over nettopp en norsk sex-blogg. Nå klarer jeg ikke å finne tilbake til den, men den synes å være unntaket som bekrefter regelen. Norske bloggere er tilsynelatende ikke spesielt opptatt av sex, og det er naturligvis greit nok. Dette er ikke noe forsøk på å misjonere mine kolleger til å brette ut sexliv og fantasier på sine respektive blogger. I det store utland derimot finnes det en underskog av bloggere som gjerne skriver, ehh...inngraverende om sex.

En av bloggingens store suksesshistorier er jo Belle de Jours dagbok fra sitt liv som call girl i London. Dette har foreløpig resultert i bokutgivelse og senere i høst vil hun få fast spalte i Sunday Telegraph. En annen som fikk en masse medieoppmerksomhet for sine erotiske eskapader er Jessica Cutler som fikk sparken etter at hun ble avslørt som kvinnen bak navnet og bloggen  Washingtonienne. Cutler jobbet for den republikanske senatoren Mike De Wine og skrev utfyllende om hvordan hun tjente penger på å ha sex med folk høyt på strå på og rundt Capitol Hill. Dette endte også med bokutgivelse.

Disse to er bare toppen av isfjellet, så spørsmålet er da hvor det blir av de norske sexbloggene, og trenger vi dem?

Mens vi venter vil vi her på bloggblogg snart kunne presentere et intervju med kvinnen bak en av Storbritannias best besøkte blogger. Hun vil ikke kalle bloggen sin for en sexblogg, men at sex og erotikk utgjør en stor del av hennes skriverier ser hun ingen grunn til å benekte. Følg med følg med...

Skrevet av Hjorthen


11 poster og en ny blogg hvert sekund

04.aug.2005@ 13:07:10

Tell: ett tusen, to tusen, tre tusen ... ooops, tre nye blogger skapt. I slutten av juli registrerte Technorati 80.000 nye blogger i døgnet. Det tilsvarer en ny blogg hvert 1,08 sekund.

Tjenesten holder styr på 14,2 millioner blogger og 1,3 milliarder pekere, ifølge Dave Sifrys rapport  "State of the Blogosphere".

- Tilfeldigvis er det dobbelt så mange som da vi telte i mars i år, noterer Sifry seg.

I mars var det 7,8 millioner blogger.

Bloggene lever også, for det meste hvertfall. 55% av dem har hatt aktivitet de siste tre månedene, noe som regnes som et klart livstegn, sett fra Technoratis ståsted. I 13% av bloggene postes nye innlegg ukentlig eller hyppigere.

Skal du lese alle innleggene som postes hver dag, må du være en riktig så kjapp leser. I følge en utvidet rapport  fra samme sted postes det daglig 900.000 innlegg. Du måtte lest elleve innlegg i sekundet døgnet rundt for å følge med i alt som skjer.

Hva som engasjerer bloggosfæren sterkest? Glem tsunamier, bomber i London og sultne barn i Afrika. For majoriteten av bloggerne er presidentvalget i USA, Terri Schiavos død, Deep Throath, Live 8 og en ledig stilling i amerikansk høyesterett det mest interessante, skal vi tro Technoratis statistikk.

Skrevet av Paal


En titt bak kulissene

30.mai.2005@ 21:49:46

En full utnytting av bloggens særegne kommunikasjonspotensiale vil kunne gi en mediabedrift et stort fortrinn i konkurransen om bevisste lesere. Vi har nå sett at Dagbladet satser på å få inn utenforstående bloggere og TVNorge skaper blest om TV-serien ‘Lost'.

 

Guardian er sannsynligvis den avisen som bruker blogging mest bevisst i dag. Søndagsutgaven deres, Observer, har en blogg som gir nyttig og interessant informasjon om arbeidet i avisen. I løpet av noen måneder har de vært innom personlig historier, selvironiske kommentarer, et bilde fra redaksjonen, mediakritikk, også av egne artikler.

 

Mest interessant er en posting om prosessen avisen gikk i gjennom for å bestemme hva lederartikkelen skulle si om det engelske valget. I kommentarfeltet følger en lang diskusjon om media og hvordan de bør forholde seg til politikk.

 

Media må åpne seg opp for publikum for å bli troverdige for høyt kvalifiserte lesere. Guardian er et godt eksempel på hvordan blogging kan brukes for å vise at media tar toveiskommunikasjon på alvor.

 

Skrevet av Tor Andre


Motime.com som bloggverktøy.

28.mai.2005@ 19:44:26

Jeg er blitt bedt om å skrive noen ord om bloggverktøyet Motime.com, for bruk i en planlagt artikkel om ulike slike verktøy.

 

For å ta det viktigste først: Stabilitet. Siden starten av norvegiabloggen i november 2004 har det enda ikke hendt at jeg har vært utestengt fra å skrive eller redigere når det passer meg, og jeg har heller aldri mistet noe, hverken fra arkivet eller under innlegging av nytt stoff.

 

Motime har valgfri WYSIWYG-redigering av stoff (ser ut som det blir mens du redigerer) eller HTML-kodevisning i redigeringsvinduet. Motime har ikke bildeopplasting eller lagringsplass for bilder, men ligger bildet allerede ute på nettet, har man mange og lettfattelige muligheter for redigering, plassering, størrelse, ramme etc for bildet.

 

Motime har i løpet av tiden siden november fått støtte for RSS og ATOM, til stor glede for XML- og feedreader-entusiaster. Mange av treffene på norvegia kommer nå nettopp fra slike XML-lesere og fra bokmerker.

 

Motime støtter imidlertid ikke PING fra selve verktøyet. Dette begrunner de med at PING, eller i alle fall trackback, er en omstridt "standard", der ekspertene ikke er entydige på om dette er bra eller dårlig for bloggosfæren.

 

Motime har også i halvårsperioden innført tags, eller nøkkelord, som man selv kan etablere for artiklene, og senere krysse av i bokser under innlegging/redigering av artikler. Disse taggene listes i margen på bloggen, og klikk på en av disse henter opp en seksjon av bloggen med alle artikler som er tildelt dette nøkkelordet.

 

Du kan ha ett eller flere (eller ingen) nøkkelord for hver artikkel, og det er slik sett veldig fritt. Foreløpig kan man imidlertid kun lage nøkkelord uten sære norske vokaler. Taggene er heller ikke knyttet til tjenester som Technorati, som også har taggsystem.

 

Kommentering: Jeg valgte å åpne for kommentarer på bloggen etter noen måneders prøvetid, og her kan man altså velge mellom ingen kommentarer, frie kommentarer og kun registrerte (på Motime) kommentatorer. De fleste kommenterer som "Unlogged visitors", men det er mulig å både legge igjen mail, url og å registrere seg som kommentator og bli husket av systemet fra gang til gang.

 

Motime lar deg vise frem de 5 siste kommentarene i en av margene på bloggen. Dette er kanskje litt lite, og både navn og overskrifter forkortes litt for mye i disse listingene.

 

Jevnt over vil jeg vel si at Motime er et dugandes verktøy, uten særlige problemer hverken ved redigering eller med norske tegn. Med litt HTML-kjennskap kan man enkelt flytte rundt på og legge til margelementer, døpe om Archive til Arkiv etc.

 

Savner kanskje dette fra Blogger med å bruke ord fra overskriften som URL for bloggartikkelen, slik at en link ute på nettet blir mer informativ og mindre kryptisk. Men både dette og andre problemer kan man kontakte utviklerne om, og disse er både vennlige, hjelpsomme og serviceinnstilte.

 

Skrevet av norvegia


Flickr-kontoer utsatt for risiko

27.mai.2005@ 19:21:35

Et alvorlig sikkerhetshull har blitt oppdaget i den utrolig populære bilde-tjenesten Flickr. Flickr har blitt veldig populært blant mange bloggere, og bloggblogg kommer til å ha en grundigere presentasjon av tjenesten senere.

 

Et problem med tjenestens API gjør det mulig for ondsindete nettsider å endre eller slette dine bilder hvis du er innom nettsiden mens du fremdeles er logget inn hos Flickr. Derfor anbefaler de på det sterkeste at du logger ut før du surfer videre på nettet. For mer informasjon se denne tråden i en av Flickrs diskusjonsforumer.

 

Skrevet av Børge


Ansvar for kommentarene?

23.mai.2005@ 21:26:24

I en av sine kommentarer til innlegget om politisk korrekthet i bloggeland under her så skriver Øyvind Larssen følgende:

 

- Jeg er usikker på om vi har et faktisk juridisk ansvar for det som står i kommentarfeltene på bloggene våre.

 

Dette er et såpass interessant spørsmål at jeg tar meg den frihet å løfte det opp til et eget tema.

 

Undertegnede forsøkte å sette seg litt inn i slike spørsmål den gangen jeg fortsatt opererte som moderator for et par diskusjonsforum, og det jeg kom frem til den gangen, hvis jeg husker riktig, var følgende. Sjikane på nett er forbudt, og folk har blitt dømt for ytringer på nett og i diskusjonsforum. Den siden av saken er helt klar. Det er også hevet over tvil at aviser som slipper til digitale meningsutvekslinger i en eller annen form har et redaksjonelt, og vel også juridisk, ansvar for hva som publiseres. Om man velger å la være å forhåndsredigere disse meningsutvekslingene så har man allikevel et ansvar for å fjerne innlegg som bryter med lov og presseskikk innen rimelig tid.

 

Det store spørsmålet er om dette også kan overføres til de av oss bloggere som tillater kommentarer og diskusjoner på bloggene våre. Jeg vil tro at svaret er ja, at vi har et juridisk ansvar for det som foregår i kommentarfeltene våre, men jeg er verken jurist eller innehaver av noe spesialkompetanse på dette. Er det noen av leserene som har det så hadde det vært veldig interessant med en liten utredning om dette.

 

Skrevet av Hjorthen


Para-digme

22.mai.2005@ 19:25:46

Håkon Styri er mannen bak digme:blogg. Han driver også et firma med samme navn, og har dermed et litt annet utgangspunkt for bloggen sin enn de fleste andre av oss. Dette var vi interessert i å høre mer om, og vi ba derfor Styri om å besvare vår blogge-spørsmål. I tillegg må det nevnes at Norskbloggen tidligere i år kalte digme:blogg en gullgruve, og trillet terningen til en sekser. Imponerende!

 

Navn: Håkon Styri
Bloggurl: http://www.digme.net/blogg/
Bosted: Oslo
Alder: 44

 

Hva gjør du når du ikke blogger?
Jeg arbeider som konsulent med mitt eget firma.

 

Hvor lenge har du blogget?
Første bloggen var en gruppeblogg som startet i 1998 og var aktiv et par år. Deretter var det en lang pause før jeg startet digme: blogg høsten 2003.

 

Hva var det som fikk deg til å begynne?
Delta i diskusjoner og publisere skriverier på nettet har jeg gjort i mer enn 20 år, og for tiden er en weblogg det formatet er mest hensiktsmessig for meg.

 

Har du en plan eller et mål?
Jeg har en plan, men egentlig ikke noe mål for den bloggen som omtales her. Digme er navnet på firmaet mitt og det jeg skriver i den bloggen er stort sett relatert til bransje og fag. Jeg bruker også blogging som verktøy i prosjektarbeid, og de bloggene har klare mål og begrenset levetid.

 

Hva er dine motiver for å blogge?
Blogging er en veldig grei kanal for å lufte idéer. En del av det jeg blogger er stoff jeg bruker senere i andre sammenhenger. På en måte er det skrivetrening med et publikum. Andre ting som havner i bloggen er kommentarer til hva andre skriver, og saker som er ganske korte.

 

Hva skriver du om? Har du et fokus eller et tema?
Så langt har fokus for digme vært digitale medier: Teknologiene, hvordan de nye mediene brukes og hvordan de påvirker både publikum og profesjonelle. Det er ikke usannsynlig at bloggens fokus vil endre seg over tid.

 

Når, hvor ofte og hvordan skriver du?
Jeg begynner å kladde når jeg får en idé og legger ut artikkelen når jeg har tid til å skrive den ferdig. Det er en del utkast som aldri blir ferdige.

 

Hvordan finner du inspirasjon?
Vanligvis er det inspirasjonen som finner meg. Min hverdag er slik at det er tid og ikke idéer som er en begrenset ressurs. Å skrive en blogg betyr også at det ikke er noen redaktør som maser om deadline eller at jeg må skrive flere saker i raskere tempo, så jeg tar det ikke så tungt om jeg går tom for inspirasjon en periode.

 

Hva får du ut av bloggingen?
Foruten den tilfredsstillelsen det er å få gjort noe med lettere skrivekløe så er bloggingen er profilering og markedsføring av konsulentvirksomheten jeg lever av. Det er også meningsfullt å delta i forskjellige offentlige diskusjoner på nettet.

 

En ulempe med blogging er at det krever en helt annen skriverytme når jeg skal skrive lengre ting som artikler. Da kan det bli behov for å ta en bloggepause.

 

Hva slags forhold har du til anonymisering? Hvor ærlig er du, hvor setter du grensen mellom å være personlig og privat? Hvor mye tør du å fortelle?
Jeg kan ikke være anonym når bloggen er en del av markedsføringen min. Hadde det jeg skriver vært privat hadde jeg kanskje vurdert å bruke et psevdonym, men jeg skriver stort sett om fag. Med hensyn til grensen for hva jeg forteller i bloggen er det ikke et spørsmål om å tørre, men fortrolig informasjon eller slikt som har sperrefrist skal selvsagt ikke publiseres eller publiseres for tidlig.

 

Blogging er et format med et personlig språk og uttrykksform, og det kan selvsagt hende at noen misforstår en personlig form som privat. Små misforståelser kan jeg leve med.

 

Hvorfor har du valgt akkurat ditt utseende på bloggen? Hvordan tenker du om design og brukervennlighet?
Jeg har ikke prioritert å bruke tid på at bloggen skal framstå med et visuelt oppdatert og trendy utseende, og rett og slett tilpasset et nokså standard design. Noe er gjort for å tilpasse designet til lesing med mobiltelefon. Skal jeg gjøre noen endringer blir nok den første å bruke flere bilder.

 

Hvordan forholder du deg til leseren? Hvor viktig er besøkstall og kommentarer?
Lesere er den viktigste grunnen til at jeg har en blogg. De gjør skriveprosessen mye mer interessant enn å skrive utkast for en skrivebordsskuff. Kommentarer og tilbaketråkk er to av de viktigste funksjonene i en blogg, og det er mer gøy å se at disse funksjonene blir brukt enn å måle besøkstall.

 

Har du noen favorittblogger? Hvilke?
Jeg følger rundt 150 blogger og jeg har lagt ut noen lenker som anbefalinger, men jeg tror ikke det er noen som framstår som favoritter. Jeg foretrekker å følge med på blogger som er relativt smale, så kan jeg velge blogg ut fra hvilket tema jeg har lyst til å lese om. Et eksempel på en godt fokusert blogg som ikke poster tomprat i utide er Oslo foodie, men den kan bare regnes som favorittblogg når jeg er veldig sulten.

 

Har du ikke noen ganger lyst til å skrive mer om det som opptar deg på andre områder?
Jeg lurer litt på hvorfor en del mennesker tenker "én person, én blogg". Har jeg lyst til å skrive om ting som opptar meg på andre områder kan jeg jo bare starte en blogg til. Om noen av en eller annen grunn gjerne vil lese alt jeg skriver så er det ikke vanskelig å lage én kombinert RSS for denne gruppen. Utfordringen er å finne tid til å skrive jevnlig i to eller flere blogger.

 

Jeg vurderer å starte en ny blogg om et annet tema, men den blir ikke synlig for andre før jeg har tid til å skrive nokså regelmessig om dette temaet.

 

Du ble anmeldt til terningkast 6 av norskbloggen. Hva har dette betydd for bloggen?
Omtale med lenke betyr flere besøkende, og litt mer spam. Det er hyggelig. Om antall øyne på terningen betyr noe er et spørsmål som det er best at noen av dem som klikker på lenker i norskbloggen svarer på, men det er jo hyggelig å få en god anmeldelse.

 

Skrevet av Kirsebæret


Spennende tilskudd til bloggefamilien

21.mai.2005@ 14:04:05

Den norske bloggosfæren er i inne i en positiv utvikling. Nye og gode stemmer dukker opp med stadig jevnere mellomrom og bidrar til økt bredde og større mangfold. Dette er vi glade for her i bloggbloggredaksjonen, vi skal nok være forsiktige med å tilskrive oss selv for mye av æren, men det er jo nettopp en slik utvikling som er drivkraften og målet vårt. Redaksjonsmøtene er morsomme for tiden.

 

Det er imidlertid en type blogger som ihvertfall undertegnede fortsatt savner i den norske bloggefloraen. Det er mye godt kvalifisert synsing rundt om på bloggene, men jeg savner noen flere fokuserte temablogger skrevet av folk med glødende interesse om et tema og kunnskaper utover det vanlige om det de skriver om. Vi har noen av dem, for all del, men jeg ønsker meg flere. Derfor er det med stor entusiasme jeg ønsker Stian Hopmark velkommen inn i bloggefamilien.

 

Hopmark har nettopp startet den forsvarspolitiske bloggen Milblogg, og om sitt prosjekt skriver han følgende:

 

"Jeg er offiser i Forsvaret, og jobber i Hæren i Østerdal Garnison. Jeg er tildels glødende engasjert i forsvarspolitiske tema, og blir like oppgitt hver gang det går opp for meg hvor lite temaet engasjerer folk generelt, og de folkevalgte på Stortinget spesielt.

 

Meningene og holdningene som blir kringkastet på milblogg.no er mine private, og verken arbeidsgiver eller andre skal kunne lastes for hva jeg skriver her - heller ikke eventuelle kommentarer som skrives til artiklene.

 

Jeg har ikke nødvendigvis rett i benevninger, tolket historiske hendelser eller budsjettall riktig, så jeg tar gjerne i mot korrigeringer fra de som måtte mene de kan stoffet bedre enn meg.

 

Kilder, pekere og henvisninger:

 

Jeg tillater meg å henvise til israelske nyhetssider, uten å skulle bli tolket som zionist. Jeg krever også å kunne referere til Klassekampen, uten at bloggen skal kunne tolkes som venstrevridd propaganda. I motsetning til de fleste andre blogger på nettet har jeg ikke noen agenda utover å skrive om forsvarspolitikk. Den er peker verken til venstre eller høyre, men derimot av og til rett fram, noen gang oppover, og av og til bakover."

 

Hopmark startet opp den 7de mai, og er dermed fersk i gamet, men dette virker lovende. Vi ønsker ham lykke til og lover å følge med på hva han har på hjertet i tiden fremover.

 

Skrevet av Hjorthen


Bloggrevyen, Imperfektum og Nettdagbok får konkurranse

20.mai.2005@ 22:17:13

Konkurranse virker skjerpende sies det, så nå er det bare å vente på at de etablerte stedene for å fortelle folket at bloggen din er oppdatert begynner å skjerpe seg. Nylig ble det nemlig lansert et nytt alternativ, kalt for "Ett eller annet", og dere kan sjekke den ut her.

 

Den er fortsatt på betastadiet, men det er vel gmail også så det er bare å begynne å pinge. Det er  Kyrre Baker som med dette har satt seg fore å lage den ultimate pingetjenesten for norske bloggere, etter å ha sett seg lei på at de eksisterende alternativene som Imperfektum, Nettdagbok og Bloggrevyen er så tungvinte å bruke.

 

Et initiativ vi naturligvis ser med velvilje på.

 

Skrevet av Hjorthen


Politisk korrekthet i bloggeland

18.mai.2005@ 18:00:05

Politisk korrekthet er et tema som dukker opp med jevne mellomrom her i bloggeland. Selv brukte jeg en post på temaet på min egen blogg for noen måneder siden, og i senere tid så er det Tonje som har tatt for seg begrepet, både på sin blogg og Dagbladets politikkblogg. Dette har fått Øyvind Larssen på "Noe annet" til å ta for seg politisk korrekthet som en trussel mot ekte ytringsfrihet.

 

Nå skal jeg ikke bruke denne arenaen til å ta opp politisk korrekthet i sin fulle bredde, men Larssen skriver i sitt innlegg følgende:

 

"Snart blir nok noen fra bloggemiljøet utdefinert av en eller annen debatt fordi vedkommende har skrevet noe som går i mot prinsippene for politisk korrekthet eller fordi vedkommende lenker til noen andre som gjør det. Det blir spennende å følge utviklingen fremover."

 

Men dette gjør vi da alle sammen, og hele tiden?

 

Ingen av oss leser alle bloggene som finnes hver gang de oppdateres, vi gjør et utvalg av dem vi finner givende og følger dem ganske tett. De fleste ignorerer vi vel mer eller mindre, og utdefinerer dem dermed fra vår del av blogosfæren. Årsakene til hvorfor vi utdefinerer dem kan være mange, men det er vel slik at vi som oftest velger å følge bloggere som vi er enige med i større eller mindre grad. Vi velger altså helst dem som er mest politisk korrekte i forhold til vårt eget ståsted, heller enn de som vi alså finner ukorrekte og er uenige med.

 

Dette er kanskje litt uheldig når det er avisredaksjonene som definerer eller utdefinerer  Noen stemmer slipper ikke til i media fordi redaktørene finner dem uinteressante og heller vil slippe til stemmer som de kan være enige med. Kanskje, eller kanskje ikke, men i bloggosfæren så er da ikke dette noe problem? Vi er våre egne redaktører og definerer selv hvilke stemmer vi finner verdt å lytte til. Det virker ikke på meg som om de politisk ukorrekte har særlige problemer med å skaffe seg lesere på nett, snarerer tvert imot?

 

Skrevet av Hjorthen


Kampen for god service

13.mai.2005@ 21:39:04

Det er spennende å se nye måter å bruke muligheten bloggeverktøyene gir til å publisere raskt og enkelt til et stort publikum. Mulighetene er uendelig.

 

På ’Alt for kunden’ vil iniativtakeren skape en grasrotvariant av ’Forbrukerrådet’, ’TV2 hjelper deg’ og ’Forbrukerinspektørene’. Folk sender inn eksempler på god og dårlig service. Deretter blir de publisert på bloggen.

 

En ting er at kunder kan bruke dette som en utblåsningskanal, men jeg håper også at bedrifter bruker det som et innspill på hva bra service dreier seg om. I motsetning til massemedia-showene med forbrukerjournalistikk kan alle svare uredigert i kommentarfeltet. Kanskje vil også en del bedrifter lære at blogger kan være effektive for å kommunisere med kunder.

 

Vanligvis pleier vi å intervjue bloggere som har vært aktive en stund. ’Alt for kunden’ er temmelig fersk. Idéen er imidlertid så god og avhengig av innspill fra lesere at jeg ville intervjue den anonyme bakmannen.

 

Url: http://handletur.blogspot.com/
Alder: I tredveåra
Hvor bor du? I Midt-Norge

 

Hva gjør du når du ikke blogger?
Driver som selvstendig næringdrivende innen IT med reklamebyråer som oppdragsgivere. Vi har dessuten en hund som får alt for mye oppmerksomhet.

 

Hvor lenge har du blogget?
Bare noen få måneder. Jeg hadde et par prøveprosjekter før jeg fant ut at dette var det mest riktige for meg.

 

Hva gjorde at du fikk ideen til bloggen din?
Jeg har lenge følt at man som kunde og bruker av ulike tjenester har få muligheter til å si sin mening om den service man opplever. Jeg tenker først og fremst på dårlig service, men vil også gi positive tilbakemeldinger når noe overgår forventningene.

 

Hva slag mål har du for bloggen din?
Det hadde vært morsomt å få i stand et levende nettsted hvor mange kan gi sin feedback til servicetilbydere, for på den måten å få litt makt. Det er da viktig å understreke at jeg absolutt ikke ønsker slag under beltestedet, eller personangrep av noe slag. Kritikken skal være saklig og basert på faktiske hendelser. Jeg rydder gjerne plass for at de omtalte foretakene kan få gitt sitt svar om de ønsker det, og jeg oppdaterer gjerne mine artikler dersom det er tegn til forbedringer. Jeg liker at folk kan tjene penger, men kun når de gjør dette gjennom å tilføre sine kunder verdier og gode opplevelser.

 

Det er for øvrig en målsetting at artiklene, mitt i sin småsinte saklighet, skal ha en humørfylt og kortfattet vinkling slik at de oppleves som lystbetont lesning.

 

Hvor ofte blogger du?
Det blir jo litt avhengig av relevante opplevelser, men jeg har en følelse av at det kommer til å bli en god del fremover.

 

Hva får du igjen for å blogge?
Om noen antyder at jeg har skrevet noe morsomt, synes jeg det er givende. Enhver kommentar vil dessuten gi liv til min skrivelyst. I tillegg er det jo alltid deilig å få blåst ut om man er frustrert over noe, eller sitter på gode nyheter.

 

Hvordan forholder du deg til det å være anonym?
Jeg skriver anonymt fordi det gjør det lettere å beskrive enhver serviceopplevelse, selv om det skulle være kjøpmannen på hjørnet som jeg egentlig ønsker alt godt. Slik kan jeg få gitt tilbakemeldinger til hvem det skal være, uten at jeg nødvendigvis ønsker at de jeg skriver om skal gå nedenom og hjem!

 

Hva tenker du om leserne dine?
Foreløpig har jeg vel ikke rukket å opparbeide noen særlig stor leserskare, men målgruppen er jo mildt sagt stor siden de aller fleste er avhengig av å kjøpe varer og tjenester, og derfor mener noe om dette.

 

Har du noen favorittblogger?
Jeg må innrømme at min tid som leser av norske blogger er såvidt kort at jeg ikke har rukket å rangere noen favoritter, men det er utvilsomt mange dyktige der ute. Som IT-person har jeg noen kjente engelske nerde-blogger på lista hvor en av de viktigste er Jeffrey Zeldmans "The Daily Report" (www.zeldman.com). Jeg har en lei tendens til å følge linkene hans.

 

Skrevet av Tor Andre


Norsk vinner av europeisk blogg-pris

11.mai.2005@ 21:50:53
Torill Elvira Mortensen fra thinking with my fingers har vunnet The Satin Pajama Award i kategorien "Best Tech Weblog". Satina Pajama er den aller første europeiske blogg-prisen som blir delt ut.
Bergens Tidende har dekket saken, og forskning.no har gjort et intervju med Torill.

I tillegg kom Jill Walker, førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen, sin blogg jill/txt på tredjeplass i samme kategori, og den svenske bloggen How to learn Swedish in 1000 difficult lessons ble nominert i kategorien "Best Weblog", og vant i kategorien "Best Writing".

Skrevet av børge

Bli din egen redaktør

10.mai.2005@ 16:58:40

Så nå har du fått en blogg og skriver jevnlig artikler på den. Hvor ofte folk er innom på siden din avhenger blant annet av hvor ofte du oppdaterer. Hvordan får du folk til å komme tilbake jevnlig selv om det kan ta noen dager å skrive en ny artikkel?

 

En av forfedrene til bloggen var en automatisk generert liste med hvilke sider og artikler en person hadde vært innom. Andre kunne bruke denne leselisten som et filter, for å finne interessant stoff de ikke kjente til.

 

En liste med hva du har funnet på internett kan være en liten finesse på siden din som får folk til å komme tilbake. Det forutsetter riktignok at du klarer å plukke ut artikler som gjør andre nysgjerrig. På Typisk Tor Andre ligger bokmerkene mine som en kontinuerlig oppdatert liste under overskriften ‘Artikler lest’ litt ned i spalten til høyre.

 

Ved hjelp av bokmerketjenesten Spurl kan du oppdatere siden din med en lenke med et enkelt tastetrykk, fra en hvilken som helst datamaskin. I denne artikkelen viser jeg deg skritt for skritt hvordan det gjøres.

 

Det eneste du må kunne i tillegg er å lime inn en linje med kode på rett sted i malen du bruker. Å hjelpe deg mer i detalj med dette i denne artikkelen er vanskelig, fordi metoden vil være forskjellig avhengig av hvordan type bloggeverktøy du bruker.

 

Bruk metoden Børge beskrev i går for å lage en konto på Spurl.

 

Da er vi klar for å lagre bokmerker i Spurl. Dette er en kjekk måte å lagre sider på. Med Spurl er de tilgjengelig på alle maskiner du bruker, de kan deles med andre og du kan publisere de enkelt til bloggen din. Men først skal vi lagre et bokmerke:

  1. Gå til siden du ønsker å lagre.
  2. Klikk på Spurl-knappen i browservinduet. Hold CTRL inne dersom du har installert en popup-blokker.
  3. Skriv inn en kort, fengende tittel. Det lønner seg som regel å redigere tittelen som automatisk kommer opp for å tilpasse den bedre til en smal spalte. Husk også at den må være selvforklarende for en leser som ser den listet opp på siden din.

 

Så skal vi få lenkene ut på bloggen din:

  1. Gå på siden til Spurl. Logg deg inn hvis du ikke har gjort dette.
  2. Velg My spurls.
  3. Gå til kategorien du vil publisere eller på ‘My latest spurls’. Øverst til høyre i listen er det en blå knapp, JS. Klikk på denne.
  4. Bestem hvor mange bokmerker du skal liste ut på List settings. Trykk update.
  5. Som du ser er det flere formatteringsmuligheter du kan eksperimentere med.
    I tekstboksen ligger koden du skal lime inn i malen din for å få frem listen.

Hver gang du nå spurler en ny side vil den automatisk komme opp i listen på bloggen din. Dermed er du din egen redaktør som sorterer nyhetsmeldinger til leserne dine!

 

Skrevet av Tor Andre


Online bokmerker del II - Spurl.net

09.mai.2005@ 22:45:27

Som jeg sa i Del I har jeg tenkt å ta for meg online bokmerker-tjenesten Spurl.net. Jeg skal ta for meg Spurl litt grundigere enn de andre, rett og slett fordi det er den beste jeg har vært borti. Ikke bare i følge meg, men også i følge en gundig gjennomgang av mange forskjellige lignende tjenester [pdf].

Først vil jeg ta for meg noen av mulighetene du har i Spurl.net, deretter vil jeg gi den en steg-for-steg guide for hvordan du kan komme igang.


Hvis du tenker at du har så mange bokmerker, og at du ikke vil bruke noe annet på grunn av dem, så kan du bare ta det helt med ro. Spurl gjør det enkelt å importere bokmerkene dine, enten du har dem i Internet Explorer, Firefox, Opera, eller del.icio.us. Hvis du senere bestemmer deg for at du ikke liker Spurl lenger er det heller ikke noe problem å eksportere bokmerkene dine fra Spurl for siden å importere dem et annet sted.

 

Spurlbar
Spurl lar deg legge bokmerker, eller "spurl"er som de kalles, i forskjellige mapper, eller "category"er. I tillegg kan du feste tags og skrive en kommentar og en "snip", som er et utdrag av teksten på nettsiden, til hver spurl. Deretter kan du bruke Spurl bar for å få tilgang til spurlene dine på samme måte som du bruker Bokmerker-sidestolpen for å se på de normale bokmerkene i nettleseren. Fordelen med Spurl bar i forhold til Bokmerker-sidestolpen er at du kan søke igjennom spurlene, og du kan også få en liste over de nyeste og de mest brukte spurlene. Du får også tilgang til de samme listene på spurl.net etter å ha logget inn.

Hver eneste "Category" som du oppretter i Spurl får automatisk en egen JavaScript-kode og en Atom feed (samme som RSS). På den måten kan du enkelt dele dine oppdagelser på nettet med andre, enten gjennom RSS agregatorer, eller på din egen blogg. Hvordan du kan gjøre det siste vil vi forklare grundigere her på bloggblogg senere.

En spennende ting med Spurl er at informasjonen du spurler blir tilgjengelig for andre. Men hvis du vil forhindre dette er det bare å hake av i boksen ved siden av "private" når du spurler en side. Det spennende med dette er b.la. at de nettsidene som blir spurlet mest blir listet på en "Hot" liste. Der kan du finne veldig mange interesante linker.

Det er også mange flere bra muligheter med Spurl, b.la. en mulighet til å samarbeide med andre om å finne gode nettsider (f.eks. om et bestemt tema) med Streams, og muligheten til å se nettsiden selv om den skulle bli borte fra nettet, fordi alle sider du spurler automatisk også blir laget en kopi av (cached).

Det er kjempeenkelt å starte med Spurl. Bare gjør som følger:

  1. Gå til hjemmesiden.

  2. Klikk på knappen ‘Start spurling now’.

  3. Følg registreringen på de 3 neste sidene.

  4. Installér programvaren i henhold til instruksjonene som kommer opp.

Hvis du er skeptisk til å installere noe finnes det også et alternativ som lar deg slippe det.

Voilá, så enkelt er det å komme igang. Gratulerer med et lettere liv! :)

Skrevet av Børge


Ingen kommentar?

08.mai.2005@ 12:52:51

Noe av det jeg liker best med blogging, det er kommentarfeltet. Der kan man finne stimulerende og lettlest debatt, kritikk til innlegg, rask korrigering av feilaktig informasjon, supplerende fakta og interessante samtaler. Kommentarfeltet inviterer besøkende til å være mer enn passive lesere ved å gi dem muligheten til å bidra til inneholdet i bloggen-- noe som kan få innleggene til å virke levende. Dessuten er det ofte et høyt nivå på kunnskapet til de som legger igjen kommentarer, og det kan utfordre til enda mer debatt. Det er gjerne de bloggene med de mest interessante konversasjoner og diskusjoner i kommentarfeltene som blir hyppigst besøkt.

 

Det finnes ingen sikre regler for hva som skaper interessante diskusjoner, men noen erfaringer andre har gjort seg kan kanskje være til hjelp. For det første, innlegg som har et fokusert tema egner seg mye bedre til debatt enn innlegg med som handler om alt under sola. I denne sammenhengen kan det hjelpe å ha en god tittel: Det er jo mere fristende å svare på et innlegg som heter "Stoltenberg er en Skurk" enn på en som heter "Dette mener jeg om Stoltenberg."

 

Det kan også være mere fristende å legge igjen en kommentar på korte artikler enn på lange. Som Amy Gahran sier, "Formatet (på korte innlegg) er perfekt for å si noe som setter tankeprosessen til leserne i gang, engasjerer sterkt eller får folk til å tenke nytt."

 

Og det er selvfølgelig noen temaer som er mere provoserende enn andre. Det er ytterst sjelden man finner en lang debatt i kommentar feltet til et innlegg om hvor utrolig søt og snill en kjæreste er. Bush, homofile og abort, derimot, har de aller fleste en mening om-- til og med de som er lei akkuratt disse debatter. Aktuelle nyheter, samfunns- og mediekritikk og synsing om blogging er noen temaer som gjerne genererer en del respons. Men husk: Velger du å skrive noe provoserende, bør du kunne stå for det i diskusjonen!

 

Skrevet av Elise


Drusilla, den selvutnevnt onde

06.mai.2005@ 23:46:26

Drusilla er en dame som har vist igjen i den norske bloggosfæren, helt siden hun etablerte bloggen "Dagens onde kvinner" i februar i år. Hun har blitt både lovprist og utskjellt, og mange, undertegnede inkludert, har latt seg provosere.

 

Det er i grunnen ikke så mye vi vet om henne, annet enn at hun har både en skarp tunge, og en skarp penn. Men også Drusilla har svart på Bloggbloggs bloggespørsmål! Kanskje blir vi alle  litt klokere på henne nå?

 

Navn: Drusilla   
Bloggurl: http://dagensondekvinner.blogspot.com/
Bosted: Oslo   
Alder: 28
Hva gjør du når du ikke blogger? Byråkrat i staten

 

Hvor lenge har du blogget?
Siden februar i år.

 

Hva var det som fikk deg til å begynne?
Jeg hadde lenge gnålt om at jeg trengte en hobby, men er for lat til å drive med kick-boksing. Dermed ble det spark og slag i en mindre fysisk krevende form.

 

Har du en plan eller et mål? Hva er dine motiver for å blogge?
Motivene er for det meste edle: Å spre mine synspunkter til allmennheten og samtidig avlaste mine nærmeste. To fluer i tre smekk, så å si. Men den overordnede planen er selvsagt å vokse meg stor og sterk!  

 

Hva skriver du om? Har du et fokus eller et tema?
Frihet er et gjennomgangstema. Frihet fra å bli pådyttet idiotiske stereotypier og annet tøv fra media og professormenn for eksempel.

 

Når, hvor ofte og hvordan skriver du?
Det blir mellom 1 og 3 oppdateringer i uka, og det er jo litt under pari sett opp mot blogger jeg liker å sammenligne meg med.

 

Hvordan finner du inspirasjon?
Jeg har våkne venner, leser andres blogger og skulle det skorte er det bare å slå opp i Dagbladet. Dagbladet svikter aldri.

 

Hva får du ut av bloggingen?
Jeg får så mye fri-lek jeg vil, og en hel del kule tilbakemeldinger fra folk. 

 

Hva slags forhold har du til anonymisering? Hvor ærlig er du, hvor setter du grensen mellom å være personlig og privat? Hvor mye tør du å fortelle?
Jeg vil ha en viss styring på hvem som kan knytte mitt virkelige navn til bloggen. Når det er sagt så er jeg såpass løsmunnet at venner og kolleger vet at jeg er Drusilla. Jeg skriver ikke om livet mitt, men meningene er mine og der legger jeg ikke akkurat fingrene imellom.

 

Hvorfor har du valgt akkurat ditt utseende på bloggen? Hvordan tenker du om design og brukervennlighet?
Ikke min sterke side. Dessverre, for jeg skulle gjerne ha flottet meg med et kult design.

 

Hvordan forholder du deg til leseren? Hvor viktig er besøkstall og kommentarer?
Leserne mine er smarte folk. Dess flere smarte folk i verden, dess bedre. Det er grunnholdningen. Jeg får ofte morsomme, oppmuntrende og utfordrende kommentarer, og det er selvfølgelig utrolig kult!

 

Har du noen favorittblogger? Hvilke?
Favorittene er godt representert i bloggblogg-redaksjonen...

 

Du har ikke blogget så lenge, men har alt rukket å blir veldig "stor". Hva er hemmeligheten?
Det skal jeg sitere deg på! Min beskjedne erfaring tilsier at hype hjelper. Å bli hausset opp av erfarne bloggere (du vet hvem du er, Hjorthen!) er hemmeligheten! 

 

Er du alltid like sint som du gir inntrykk av å være?
Nei, jeg har et rikt følelsesregister som også inkluderer rettferdig harme, indignasjon, stor vrede og raseri. Jeg er sint uten unnskyldninger, og det synes jeg flere burde koste på seg i blant. Tradisjonelt, og fremdeles, har sinte kvinner blitt sett på som ustabile og halv-gærne, noe som jo er merkelig etter som kvinner, tradisjonelt, og fremdeles, har gode grunner til å være nettopp sinte. Tilfeldig? Neppe. Men om jeg egentlig blir oppfattet som veldig sint er jeg mer usikker på. Jeg har nemlig også hørt søt og kul. Så.

 

Hvordan ser du på det å spille en rolle, som bitch for eksempel, i bloggingen?
Jeg oppfatter det begrepet som ganske negativt ladet fortsatt, selv om mange kule damer bruker det om seg selv. For min egen del ønsker jeg å komme forbi den greia med å ta skjellsord og fylle dem med positivt innhold. Jeg skjønner at det kan ha noe for seg, men jeg gidder ikke slåss med gamle begreper. Dagens tisper eller megger liksom. Nei takk! Nå er kanskje ikke onde kvinner veldig positivt ladet heller, men det er mitt. (Og det er et kult ordspill om jeg skal si det selv). Som du skjønner kjenner jeg meg ikke igjen i noen bitch-rolle.

 

Hva er det mannlige motstykke til en bitch?
La meg se! Jeg tror ikke det finnes et treffende begrep. Stort sett har man ikke funnet det nødvendig å finne på merkelapper på menn. Og det er noe av poenget. Mannen har blitt sett på som normalmennesket, mens kvinner har blitt tildelt svært strenge rammer for hva som er akseptert "kvinnelighet".

 

Men la oss forsøke. Dersom man tar bitch i sin negative, opprinnelige betydning tenker vi på gneldrete tisper, enten som i bitter, sint og aggressiv eller som løsaktig, i løpetid osv. Dette da ut fra tanket om at kvinner skal være milde og dydige. Det mannlige motstykket ville kanskje være sutrende, passive eller seksuelt svake menn? Dette da ut fra tanken om at menn skal være handlende og virile. Den positive betydningen blir brukt om kvinner som ikke tar dritt og som tar plass. Det mannlige motstykke blir menn som ikke slenger dritt og som aksepterer og ønsker å dele plassen sin med kvinner. 

 

Skrevet av Kirsebæret


Boing Boing-skribent kommer til Norge

06.mai.2005@ 03:39:18
Cory Doctorow, forfatter, teknolog, Internett-personlighet, kjent representant for Electronic Frontier Foundation, og en av skribentene på den meget berømte bloggen Boing Boing, som ligger øverst på Technorati: Top 100-lista med hele 21.933 linker fra 14.148 forskjellige kilder, kommer snart til Norge. Mandag 9. mai kl. 19.00 skal han holde et foredrag om "The Economics of Openness" på BI Senter for Lederutdanning (Gamle Sjømannsskolen) i Oslo.

Dette er virkelig en stor begivenhet, og siden foredraget er gratis vil jeg anbefale alle som har mulighet til det til å ta turen innom! Mer informasjon om foredraget, om hvorfor du bør få det med deg, og om påmelding finner du på nettsiden til Polyteknisk forenings gruppe for informasjonsteknologi. Der finner du også link til et kart som viser deg veien.

Skrevet av børge

Populære nyheter

05.mai.2005@ 23:54:23

BlogPulse har nylig identifisert 10 millioner blogger i sitt bloggosfæren, og i den forbindelse har de publisert en liste over det de mener er de ti nyhetskildene som blir mest referert til av bloggere. De har også laget en liste over de 10 nyhetssakene som ble linket mest til i løpet av en seksukersperiode fra 1. mars og utover.

 

Nyhetskilder:
  1. Yahoo! News
    (40.145 referanser)
  2. New York Times
    (37.825 referanser)
  3. CNN (27.099 referanser)
  4. Washington Post
    (22.729 referanser)
  5. MSNBC (20.116 referanser)
  6. BBC (10.993 referanser)
  7. The Guardian (UK)
    (9.788 referanser)
  8. San Francisco Chronicle
    (9.706 referanser)
  9. News.com (9.129 referanser)
  10. Los Angeles Times
    (8.579 referanser)

Har vi solgt oss?

04.mai.2005@ 19:45:57

Vi har vel såvidt nevnt det før her på Bloggblogg, at Dagbladet har satt sammen sitt eget lille dream team av det som de selv kaller for norges beste bloggere. Vi i Bloggbloggredaksjonen er godt representert i dette drømmelaget, så her er det åpenbart lett å møte seg selv i døra. For var det ikke slik at bloggosfæren skulle være et tilskudd til de forhatte midtstrømsmediene? En slags vaktbikkje som skulle sørge for at journalistene skjerper seg og gjør en bedre jobb? Litt av noen bikkjer vi er, du. Så fort noen av de etablerte mediene viser oss interesse så ruller vi rundt, gir labb og håper på en liten godbit. Jommen sa jeg Bloggermanpinchere.

 

Hvorfor i all verden gjør vi dette? Dagbladets påstand om at vi er de beste bloggerne i kongeriket kan absolutt diskuteres, men vi er utvilsomt blant de mer profilerte. Vi blir lest, Dagbladet eller ei. Har vi virkelig solgt oss for noen skarve lesere ekstra?

Jeg kan bare svare for meg selv, men når Dagbladet først kontaktet meg for å få meg med så ble jeg først veldig smigret av oppmerksomheten. Jeg svarte vel riktignok ikke med høye hurrarop og spretting av champagnebrusen, men jeg sa meg nå villig til å være med og se hvordan det gikk. Man skal jo liksom gjøre seg litt kostbar. Men med var jeg altså.

 

Når den første opprømtheten hadde gitt seg begynte jeg imidlertid å tenke litt igjen. Det lønner seg aldri. Saken er nemlig den at jeg har hatt litt med Dagbladet å gjøre i en annen sammenheng også. Jeg var moderator for et par av Dagbladets mer hissige debattforum i en god stund. La ned ganske mye arbeid i det, men uheldigvis så var ikke  Dagbladet selv særlig interessert i hva som gikk for seg på disse forumene. Etter en stund sluttet de rett og slett å svare på henvendelser. Etterhvert som moderatorjobben ble mer og mer tidkrevende mens Dagbladet brydde seg mindre og mindre så ble jeg lei og gadd ikke mer. Nå hadde jeg plutselig sagt ja til å gjøre en jobb for avisa igjen, og nok en gang på frivillig basis og uten vederlag. Kall meg en dum mediahore og jeg nikker megetsidene. Jeg har solgt meg, og det for knapper og glansbilder.

 

Nå går det an å se dette på en annen måte også. Greit nok, vi får ikke betalt av Dagbladet, men hvem får nå egentlig penger for å blogge? De fleste gjør det fullstendig gratis. Valutaen i blogosfæren er som regel ikke penger. Vi handler i troverdighet, og kanskje er en plass i Dagbladets dream team en god ting for troverdigheten vår? Har vi ikke troverdighet er det ingen som gidder å lese oss, og jo mer troverdighet jo flere lesere? Dessuten så ser det jo stilig ut på CV'en at  man blogger for en av norges ledende nettaviser, og det oppleves vel dessuten som en bekreftelse på at faktisk har noe for seg å bruke tid på denne bloggingen?

 

Selv sitter jeg altså med en nagende følelse av at jeg har solgt meg for billig, men hva betyr egentlig dette for bloggosfæren? Er det bra eller dårlig? Betyr det at grasrotmakta som blogosfæren er et potensielt uttrykk for bare er et fata morgana? At vi bare er i opposisjon helt til noen lokker med penger, prestisje og slikt? Eller er dette helt uproblematisk?

 

Kjør debatt!

 

Skrev Hjorthen

 

Sjekk også diskusjonen av Dagbladets Politikkblogg på thinking with my fingers.


Årets Webby-er er kåret

04.mai.2005@ 12:38:10

The Webby Awards omtales gjerne som nettsidenes Oscar-utdeling, og har blitt delt ut siden 1996, altså en gang i internetts spede begynnelse.

 

En jury, bestående av blant annet musikerene Beck og David Bowie, og mannen bak "The Simpsons" Matt Groening, ønsker å ære den som æres bør, og vektlegger design, kreativitet, brukervennlighet og funksjonalitet på nettsidene

 

Men juryen var ikke enerådende: 175 000 stemmer fra internettbrukere verden over la grunnlaget for People's Choise Award. Det er altså to vinnere i hver kategori.

 

Mer enn 300 nettsider var nominert, i over 60 kategorier. Som lovet tidligere har Bloggblogg fulgt med på kåringen av The Webby Awards 2005. Og nå er altså vinnerene annonsert!

 

Det var den ikke helt ukjente bloggen Boing Boing vant blogg-kategorien. Dette var også bloggen folket likte best. Den utkonkurrerte bla. hicksdesign, The Snowsuit Effort og WorldChanging.

 

Blant kjendisnettstedene vant Jamie Olivers nettside, med bloggen Jamie's Diary. Folket derimot, likte Eddie Izzards side best. Adam Sandler, Bruce Willis, og ikke minst de kjente og kjære muppetene, måtte se seg slått.

 

Words at play vant for beste velkomstside, og rathergood.com ble beste humorside. Den beste hjemmesiden mener juryen tilhører 18-år gamle Robert Tyler Morgan.

 

Alle de andre vinnerene, og oversikten over hvem som var nominert, finner du her!

 

Den 6. juni samles alle vinnerene i New York, og prisene mottas med heder og ære, pomp og prakt.

 

Skrevet av Kirsebæret


Etter pressen kommer dommerne

03.mai.2005@ 21:01:08

Dommere fra hele Europa har satt seg stevne i Krakow, forteller Kjetil Kolsrud i Aftenposten. Et av temaene er problemene med pressen som forenkler og ikke forstår hva juristene mener. Jeg lurer på hvordan de vil reagere på at publikum diskuterer dommene deres direkte uten media som filter?

 

Drusilla på Dagens onde kvinner diskuterer en avgjørelse i en sak om prostitusjon og menneskehandel i Trondheim. Med lenke til hele dommen kan leserne lett sjekke om de er enig i kommentaren og gjøre seg opp en egen mening. I kommentarfeltet kommer også en jurist med sine innspill.

 

Kombinasjonen av engasjement, tilgang til kildene på internett og spesialister som deltar i diskusjoner med bloggere kan bli langt mer plagsomt for dommere og andre eksperter enn en unøyaktig artikkel i en avis.

 

Skrevet av Tor Andre


Se hva jeg sier

02.mai.2005@ 19:18:01

Å skrive om videoblogging virker litt rart. En definisjon og beskrivelse blir for abstrakt, derfor har jeg valgt å vise noen eksempler på mediumet.

 

Videoblogging har flere fordeler og ulemper sett i forhold til tekst-blogging. For noen virker det mer naturlig å skrive, mens andre er mer interessert i å Vise sin verden, sin by, sitt hus eller sine medmennesker. Det blir spennende i månedene og årene som kommer å se hvordan utviklingen går.

 

Her er en liten liste som definerer - på hver sin måte - hva videoblogging er. På hver side har du altså en link til en film-fil. Filmen er i alle disse eksmplene i Quicktime .mov-format, og du kan laste ned QuickTime her http://www.apple.com/quicktime/download.

 

Først ute har du Josh Leo, som har laget denne meget profesjonelt redigerte filmen med tittelen "We are the Media" - en vittig referanse til Dan Gillmor og flere andre som skriver og snakker om den revolusjonen vi går igjennom akkurat nå: "The Personal Media Revolution".

 

Link: http://joshleo.blogspot.com/2005/04/we-are-media.html

 

Michael Verdi er fra Texas og er en av pionerene innenfor vloggosfæren. I denne videoen får dere et annet perspektiv på videoblogging:

 

Link: http://www.michaelverdi.com/2005/02/vlog-anarchy-take-2.html

 

Ok, jeg må bare nevne Dylan Verdi, Michael's nå 12-årige datter.  Dette var hennes første videoblogg. Den ble highlighted på bl.a. waxy.org og metafilter, og de fikk et par tusen treff. Dylan ble senere i desember profilert på ABC news. Faktisk var det denne vloggen jeg så først den 21. desember eller så. Jeg tenkte "når en 11-åring gjør det så bør jeg kunne".

 

Link: http://dylanverdi.blogspot.com/2004/12/yo-check-this-out.html

 

Tre av mine egne videoblogger:

 

28. desember - fire dager etter at jeg begynte å videoblogge. I denne tar jeg opp mitt forhold til flodbølgen, og hvorfor jeg ikke klarer å virkelig ta inn over meg forholdet mellom antall mennesker og den sjebne hvert lik representerer

 

Link: http://dltq.blogs.com/vlog/2004/12/destruction_a_d.html

 

18. april - et eksempel på propaganda/politisk videoblogging. Denne er bare en test, egentlig.

 

Link: http://dltq.blogs.com/vlog/2005/04/fundraising.html

 

20. april - et konsept jeg vil jobbe videre med - videoblogging som en mulighet til å fortelle rare historier.

 

Link: http://dltq.blogs.com/vlog/2005/04/dark_night_i.html

 

Til slutt en av min kjærestes videoblogger. Hun er nettopp begyndt, og dette er hennes andre produksjon.

 

Link: http://nordark.blogs.com/nordark/2005/04/abstract.html

 

Forhåpentligvis fikk du noen idéer og motivasjon til å eksperimentere med med videoblogging på egen hånd. Sjekk ut Our Media for flere eksempler på videoblogger og et sted å legge ut dine egne produksjoner.

 

Skrevet av Raymond


Prinsesseliv

01.mai.2005@ 17:17:36

Ragnhild har en blogg for en hver anledning. Lenge kjente vi henne som Parafina, og beundret hennes forbilledlige evne til å utrykke seg kort og presist i bloggen "Parafinas harde hverdag". Her var det kort mellom de morsomme og underfundige historiene fra  norsk helsevesen. Men så, for et par uker tilbake flyttet Parafina "på hybel", som hun sa, og skiftet navn til Prinsesse Ragnhild.

 

Ettersom både Parafina og  Prinsesse Ragnhild er aktive på bloggefronten, så Ragnhild seg nødt til å svare på vegne av dem begge, når hun skulle besvare bloggbloggs spørsmål…

 

Den siste tiden har du byttet blogg. Fra sprayblogg til blogger, og fra Parafina til Prinsessse Ragnhild. Er det noen forskjell på disse to sistnevnte? Tenker du å legge deg på en "annen linje" i den nye bloggen?

Jeg begynte å bli litt lei av Parafina og tenkte en stund på å slutte med skrivingen helt.  Da ble løsningen å skifte om og bli litt mer bare Ragnhild og litt mindre Blondineragnhild.  Jeg hadde lyst til å skrive litt lengre poster som jeg ikke syntes passet inn i parafinas observasjoner og underfundigheter, og se om jeg kunne klare å sette mer enn fem setninger sammen og fortsatt være lesbar.  Prinsesse Ragnhild er nok mer personlig og forteller litt mer om hva jeg tenker og litt mindre om hva jeg ser på bussen.  Jeg har fortsatt Parafina i bakhånd for de tingene som hører hjemme der, sånn at jeg kan ha en blogg med underfundigheter og en blogg for de litt lengre postene.

 

Navn:  Ragnhild Jakobsen
Bloggurl:  http://parafina.sprayblogg.no/   og http://ragnhildj.blogspot.com/
Bosted:  Bergen  
Alder:  27

 

Hva gjør du når du ikke blogger?
Arbeider i helsevesenet, drikker te og løser verdensproblemer.

 

Hvor lenge har du blogget?
Jeg begynte med Parafinas harde hverdag 21. januar 2004, og med Prinsesse Ragnhilds nye eventyr i april i år.

 

Hva var det som fikk deg til å begynne? 
Den utløsende faktoren var behovet for å fortelle folk hjemme i Norge tull og tøys jeg tenkte om å bo på Island.  Siden har det blitt et utømmelig behov for å fortelle ting jeg syns folk burde vite.  Uvesentligheter og andre ting.

 

Har du en plan eller et mål?
Har ingen klart definert plan med bloggingen, men hvis jeg får folk til å smile, er jeg godt fornøyd.

 

Hva er dine motiver for å blogge?
Å klø skrivekløen litt, fortelle historier og få ut litt frustrasjon.

 

Hva skriver du om?
I Parafina skriver jeg om de små ting jeg opplever om dagene.  Ting jeg smiler av og som jeg syns andre burde få høre om også.  I og med at jeg arbeider med eldre og tar bussen til jobb, blir det mye historier om gamle damer og bussturer.

Prinsesse Ragnhild fyller behovet mitt for å fortelle litt lengre historier og se litt større sammenhenger.

 

Har du et fokus eller et tema?
Meg selv, egentlig..  og det jeg tenker om ting.

 

Når, hvor ofte og hvordan skriver du?
Det varierer litt.  Noen ganger kommer det til meg flere poster på samme dag, andre ganger drøyer det.  Jeg setter meg aldri ned for å skrive noe hvis jeg ikke har det tenkt ut på forhånd, og jeg øver meg på å la være å skrive blogg hvis jeg ikke har noe å si.  Poster som hovedsaklig handler om at man ikke har noe å skrive om, kjeder meg, så det forsøker jeg å unngå.

 

Hvordan finner du inspirasjon?
Ting som forundrer meg, et utsagn fra noen, ting har fundert litt over og setninger som formuleres inni hodet mitt, setter bloggebehovet i gang.

 

Hva får du ut av bloggingen?
Jeg blir kvitt skrivekløe, får satt ord på ting, og ikke minst får jeg mettet behovet mitt for å fortelle verden uvesentligheter som jeg syns de burde høre om.

 

Hva slags forhold har du til anonymisering? Hvor ærlig er du, hvor setter du grensen mellom å være personlig og privat? Hvor mye tør du å fortelle?
Jeg trodde alltid at jeg skrev ganske anonymt, til jeg fikk melding fra noen jeg ikke kjente som hadde lest Parafina og mente at vi kanskje var naboer.  Det viste seg å stemme.  I Parafina føler jeg ikke at jeg er så veldig personlig, og forteller ingenting der som jeg ikke kunne fortalt mannen foran meg i handlekøen.  Prinsesse Ragnhild er mer personlig, og er også vanskeligere å skrive.  Jeg syns det er vanskelig å vite hvor mye man kan fortelle før det er blitt for mye, og tester som oftest ut postene på noen kjente før jeg lar dem stå.  Det er ikke noe poeng for meg å fortelle "sannheten om Ragnhild", men samtidig vil jeg heller la folk lese om hvem jeg er istedenfor å ty til "middagsblogging".  Jeg spiser middag nesten hver dag, men jeg syns selv det er mer spennende å lese bloggene til folk som går litt dypere i seg selv enn akkurat det.  Og så syns jeg det er mye morsommere å skrive om.

 

Hvorfor har du valgt akkurat ditt utseende på bloggen?
Jeg kan veldig lite om webdesign og har bare brukt ferdiglagete design fra bloggleverandørene.  Det gule til parafina er rett og slett det jeg syns er finest av sprayblogg sine, og den rosa prinsesse ragnhild er fordi jeg liker rosa.

 

Hvordan tenker du om design og brukervennlighet?
Jeg er mest opptatt av leservennlighet, hvis jeg syns en blogg er slitsom å lese, leser jeg den ikke.  Fra min side er det også mye snakk om ren og skjær makelighet.  Hvorfor bruke krefter på å lære seg å lage eget design, når jeg er helt fornøyd med de som er laget ferdig for en?

 

Hvordan forholder du deg til leseren? Hvor viktig er besøkstall og kommentarer?
Det er veldig hyggelig med kommentarer, og setter stor pris på dem.  På den nye bloggen min har jeg ikke teller, og det er egentlig ganske befriende; så slipper jeg å lure på hvorfor "ingen" leser bloggen min - eller hvorfor besøkstallet plutselig gikk opp.  Selv om jeg nok tror at alle bloggere er opptatt av at folk skal lese det de skriver, hvorfor ellers publisere på internett, er det litt fint å vite med meg selv at jeg nå skriver det jeg har lyst til, og ikke for å forsøke å tekke noen lesere.  Som lett kan bli en felle når man følger med visningstallet hele tiden.

 

Har du noen favorittblogger? Hvilke?
Det er mange blogger som jeg liker godt, og det er vanskelig å velge ut noen favoritter.  Noen blogger leser jeg i perioder, andre stunder leser jeg alle bloggene jeg kan komme over.  De bloggene som jeg har linkelisten min, er blant de jeg leser oftest.

 

Hvorfor skal jeg besøke akkurat din blogg?
Fordi jeg kan få deg til å smile, og forhåpentligvis tenke; det var godt sagt.

 

Skrevet av Kirsebæret


hits