Dårlig valgblogger fra avisene

30.aug.2005@ 23:57:20
Tre aviser gir leserne et nytt tilbud i år som burde interessere leserne på denne siden: VGs Partilederblogg, Aftenpostens Tankesmie blogg og Dagens Næringsliv Valgblogg. Tor Andre gir innsatsen terningkast etter 7 kriterier.

Nye stemmer - I hvilken grad er dette mennesker som ikke kommer til orde andre steder?
VG - 1 på terningen. De som skriver er nøyaktig de samme trynene vi allerede er lei av fra TV.
Aftenposten - 4 på terningen. Tankesmiene har interessante folk hvor de færreste har rukket å bli utbrukt i media enda. På den annen side burde de klart å markedsføre seg gjennom egne blogger.
Dagen Næringsliv - 4 på terningen. Folkene er ganske interessante, selv om næringslivsledere også burde skaffe seg lesere gjennom egne kanaler.

Personlig tone
- etablerer bloggen en egen stemme?
VG - 2 på terningen. Det hjelper at det blir skrevet flere innlegg, så vi rekker å bli kjent med noen av skribentene. Torstein Dahle fra RV ser ut til å forstå formen best. Erna Solbergs innlegg er fokuserte, men å bruke ordet jeg mye gjør ikke automatisk artiklene personlig. Åslaug Hagas og Jens Stoltenbergs oppramsinger er smertefulle å lese. Hovedinntryket er forkastede leserinnlegg.
Aftenposten - 4 på terningen. Tatt i betraktning at dette er tankesmier som skal bringe nye idéer til valget, virker artiklene litt lunkne. Likevel synes jeg bloggerne virker langt mer engasjert i det de skriver om enn partilederne på VG. Kanskje er det færre ghostwriters her? Artiklene er fokuserte og antall deltagere er slik at vi rekker å bli kjent med dem.
Dagens Næringsliv - 1 på terningen. Næringslivsledere bør snarest gå på skrivekurs eller ansatte bedre kommunikasjonsrådgivere. Kun ett innlegg fra hver og sprikende tema gjør at bloggen aldri finner en stemme.

Lenker - Peker artikkelen til mer informasjon på internett?
VG - 2 på terningen. Igjen er kvaliteten variabel, og igjen går Torsten Dahle av med en suveren seier. Tatt i betraktning hvor mange bra bloggere det er i Unge Venstre er Lars Sponheim skuffende dårlig.
Aftenposten - 4 på terningen. De fleste artiklene har noen få, men gode lenker.
Dagens Næringsliv - 1 på terningen. Nada.

Antall kommentarer - Kaster leserne seg på diskusjonen
VG - 6 på terningen. Det hjelper å ha bloggen på Norges største avis. Alle innleggene er godt kommentert, opptil flere hundre på en artikkel.
Aftenposten - 4 på terningen. De fleste artiklene har kommentarer, 17 er maks. En stor avis burde hatt flere kommentarer. Dette er ikke mer enn en vanlig, populær norsk blogg.
Dagens Næringsliv - 3 på terningen. Antall kommentarer er noe færre enn hos Aftenposten, men de fleste har noen.

Kvaliteten på samtalen - Blir det noen interessant diskusjon?
VG - 2 på terningen. Noen få interessante kommentarer er det, men mesteparten er støy. Å lese diskusjonen er som å være i et barneselskap: Løping, hyling og tramping. Store aviser må finne et bedre kommentarsystem for å få bloggvirksomheten til å fungere med et stort antall deltakere.
Aftenposten - 5 på terningen. Nærmest alle kommentarene tilfører noe og har interessant innhold. Litt mer deltakelse fra bloggeren hadde innkassert en sekser.
Dagens Næringsliv - 4 på terningen. Kommentarene har stort sett høy kvalitet, men formatet på bloggen gjør at de svever litt i sin egen verden i forhold til artikkelen.

Dialogen med leserne - Har bloggen toveiskommunikasjon?
VG - 1 på terningen. Såvidt jeg kan se har ingen partiledere deltatt i diskusjonene.
Aftenposten - 1 på terningen. Virkelig tragisk at ingen av bloggerne selv deltar mer aktivt på denne bloggen.
Dagens Næringsliv - 1 på terningen. Ingen toveiskommunikasjon.

Bloggsystemer
- Har bloggen gjenkjennbare kjennetegn som feeds, trackback og brukergrensesnitt?
VG - 5 på terningen. Alt nødvendig er på plass og fungerer bra. Mer helhet, personlig design for siden og fleksibilitet på feeds hadde gitt full uttelling.
Aftenposten - 4 på terningen. Trackback mangler. Den korte presentasjonen av deltakerne er et pluss.
Dagens Næringsliv - 2 på terningen. Blogg kun i navnet og fordi man har et kommentarfelt.

Samlet poengsum
VG - Terningkast 3
Aftenposten - Terningkast 4
Dagens Næringsliv - Terningkast 2

Har dere noen synspunkter på kategorier og vurderinger?

Hvem vet hvor leseren klikker?

26.jun.2005@ 20:03:29

En blogger kan ofte bruke mye tid å finne fram til relevante nettsider i forhold til det en skriver om, men noen ganger kan man begynne å lure på om det faktisk er noen som tar en titt på noen av disse sidene. Hvis du er som meg og har lurt på om noen egentlig bryr seg om alle disse linken som krydrer teksten og som er spredt rundt over hele bloggen så er MyBlogLog det du trenger.

Etter å ha registrert deg får du en liten kode som du putter inn i templaten til bloggen din. Via denne koden logger MyBlogLog alle klikk på utgående linker i bloggen din (eller hjemmesiden for den saks skyld). På denne måten får du en fin oversikt over hvilke av linkene dine som blir fulgt, og hvor mange ganger dette skjer. Dataene du får oversikt over er hvilke linker på bloggen din som har blitt fulgt (du ser både adressen og navet du har gitt linken), fra hvilken side på bloggen din den ble fulgt, og hvor mange ganger den har blitt fulgt.

I gratisversjonen får du, etter noen dagers prøvetid med Pro-utgaven, bare en oversikt over de ti mest fulgte linkene, og bare for i går. Du kan velge å kjøpe Pro-utgaven for 3$ månden eller for 25$ for et år. Da er du ikke begrenset til dine ti mest populære linker, og kan følge med på statistikken i sanntid.

Skrevet av Børge


Levende lenker

23.jun.2005@ 20:57:40

Nettsteder forsvinner, aviser putter artikler bak et kasseapparat og nettsteder flytter på artikler. Bloggere lenker mye til kildene og døde lenker som har sluttet å virke er temmelig irriterende. Her følger noen tips om hvordan du kan jobbe rundt dette på dine egne sider.

1. Bruk adresser fra feedlesere, for eksempel Bloglines. Mange aviser og magasiner fjerner tilgangen til stoffet sitt etter hvert, men lenkene fra feedleserne går til egne adresser som gjør at artikkelen er tilgjengelig etter at den er fjernet for åpen lesing på nettstedet.

Mer spesifikt for New York Times kan du kjøre artikler du finner gjennom en lenkegenerator som lager en adresse hvor artikkelen vil ligge mer permanent.

Grunnen til at aviser og magasiner gjør dette er at de ønsker å bli lenket til og bli diskutert på blogger. Altså, det er ikke ulovlig å lenke på denne måten.

2. Artikler som allerede har blitt utilgjengelig finnes ofte i en åpen utgave på internett. Eventuelt har noen andre funnet en lenke til et mer permanent arkiv. Søk i Google. Mest effektivt er det som regel å søke på forfatternavn og et unikt egennavn i artikkelen. Jeg har brukt dette flere ganger for å finne en lenke til eldre artikler som er brukt i New York Times-bilaget til Dagsavisen.

3. Om du ikke kan dele artikkelen med andre er det i hvert fall greit å ha en kopi av kilder du bruker. På bokmerketjenestene furl og spurl blir en kopi av siden lagt på en harddisk. For å hindre problemer med rettigheter er det begrenset hva du får lagret i cachen og vist til andre av passordsbeskyttede nettsider.

Skrevet av Tor Andre


Blogg markedsføring

13.jun.2005@ 19:17:00

Etter å ha lest Inngående linker gjorde jeg meg opp mine egne tanker om metoder for å markedsføre blogger.

a) Technorati.com kan jo være en lur ide å pinge. Kanskje spesielt om en skriver innenfor emner som også andre gjør altså bruke kategori (tag) systemet dems.

Eksempel: Veronica Mars

I tillegg kan watchlist være grei å bruke for følge med andre som blogger om samme tema som deg slik at du vet hvor du skal gjøre deg synlig.

b) Få andre bloggere til å lenke til deg. Det gjøres enklest ved at du lenker til de bloggene du leser noe som kan føre til at de vil lenke tilbake til deg. I tillegg fører dette til bedre plassering på google.

c) Være aktiv med å kommentere på populære blogger.

d) Å få ting slashdotta :P har jo pleid å føre til mye besøk. Men desverre, vi har vel ingen norske nettsteder med like stor slagkraft.

e) Bruk av trackback slik at du kan skrive en egen sak om noe du finner et annet sted istedenfor å legge igjen en megalang kommentar.

f) Delta på bloggingskonferanser. Som skrevet i en kommentar hos meg så jobbes det for et norsk bloggforum slik svenskene har www.bloggforum.se Altså utveksling av erfaring og komme i kontakt med høyt profilerte bloggere.

g) Referere til innlegg i sin blogg når en snakker på IRC.

h) Registrere bloggen på dmoz

Vil gjerne ha noen tips selv også :)

Skrevet av Terje Pedersen, tidligere publisert på Brassnerd


Motime.com som bloggverktøy.

28.mai.2005@ 19:44:26

Jeg er blitt bedt om å skrive noen ord om bloggverktøyet Motime.com, for bruk i en planlagt artikkel om ulike slike verktøy.

 

For å ta det viktigste først: Stabilitet. Siden starten av norvegiabloggen i november 2004 har det enda ikke hendt at jeg har vært utestengt fra å skrive eller redigere når det passer meg, og jeg har heller aldri mistet noe, hverken fra arkivet eller under innlegging av nytt stoff.

 

Motime har valgfri WYSIWYG-redigering av stoff (ser ut som det blir mens du redigerer) eller HTML-kodevisning i redigeringsvinduet. Motime har ikke bildeopplasting eller lagringsplass for bilder, men ligger bildet allerede ute på nettet, har man mange og lettfattelige muligheter for redigering, plassering, størrelse, ramme etc for bildet.

 

Motime har i løpet av tiden siden november fått støtte for RSS og ATOM, til stor glede for XML- og feedreader-entusiaster. Mange av treffene på norvegia kommer nå nettopp fra slike XML-lesere og fra bokmerker.

 

Motime støtter imidlertid ikke PING fra selve verktøyet. Dette begrunner de med at PING, eller i alle fall trackback, er en omstridt "standard", der ekspertene ikke er entydige på om dette er bra eller dårlig for bloggosfæren.

 

Motime har også i halvårsperioden innført tags, eller nøkkelord, som man selv kan etablere for artiklene, og senere krysse av i bokser under innlegging/redigering av artikler. Disse taggene listes i margen på bloggen, og klikk på en av disse henter opp en seksjon av bloggen med alle artikler som er tildelt dette nøkkelordet.

 

Du kan ha ett eller flere (eller ingen) nøkkelord for hver artikkel, og det er slik sett veldig fritt. Foreløpig kan man imidlertid kun lage nøkkelord uten sære norske vokaler. Taggene er heller ikke knyttet til tjenester som Technorati, som også har taggsystem.

 

Kommentering: Jeg valgte å åpne for kommentarer på bloggen etter noen måneders prøvetid, og her kan man altså velge mellom ingen kommentarer, frie kommentarer og kun registrerte (på Motime) kommentatorer. De fleste kommenterer som "Unlogged visitors", men det er mulig å både legge igjen mail, url og å registrere seg som kommentator og bli husket av systemet fra gang til gang.

 

Motime lar deg vise frem de 5 siste kommentarene i en av margene på bloggen. Dette er kanskje litt lite, og både navn og overskrifter forkortes litt for mye i disse listingene.

 

Jevnt over vil jeg vel si at Motime er et dugandes verktøy, uten særlige problemer hverken ved redigering eller med norske tegn. Med litt HTML-kjennskap kan man enkelt flytte rundt på og legge til margelementer, døpe om Archive til Arkiv etc.

 

Savner kanskje dette fra Blogger med å bruke ord fra overskriften som URL for bloggartikkelen, slik at en link ute på nettet blir mer informativ og mindre kryptisk. Men både dette og andre problemer kan man kontakte utviklerne om, og disse er både vennlige, hjelpsomme og serviceinnstilte.

 

Skrevet av norvegia


Ansvar for kommentarene?

23.mai.2005@ 21:26:24

I en av sine kommentarer til innlegget om politisk korrekthet i bloggeland under her så skriver Øyvind Larssen følgende:

 

- Jeg er usikker på om vi har et faktisk juridisk ansvar for det som står i kommentarfeltene på bloggene våre.

 

Dette er et såpass interessant spørsmål at jeg tar meg den frihet å løfte det opp til et eget tema.

 

Undertegnede forsøkte å sette seg litt inn i slike spørsmål den gangen jeg fortsatt opererte som moderator for et par diskusjonsforum, og det jeg kom frem til den gangen, hvis jeg husker riktig, var følgende. Sjikane på nett er forbudt, og folk har blitt dømt for ytringer på nett og i diskusjonsforum. Den siden av saken er helt klar. Det er også hevet over tvil at aviser som slipper til digitale meningsutvekslinger i en eller annen form har et redaksjonelt, og vel også juridisk, ansvar for hva som publiseres. Om man velger å la være å forhåndsredigere disse meningsutvekslingene så har man allikevel et ansvar for å fjerne innlegg som bryter med lov og presseskikk innen rimelig tid.

 

Det store spørsmålet er om dette også kan overføres til de av oss bloggere som tillater kommentarer og diskusjoner på bloggene våre. Jeg vil tro at svaret er ja, at vi har et juridisk ansvar for det som foregår i kommentarfeltene våre, men jeg er verken jurist eller innehaver av noe spesialkompetanse på dette. Er det noen av leserene som har det så hadde det vært veldig interessant med en liten utredning om dette.

 

Skrevet av Hjorthen


Bli din egen redaktør

10.mai.2005@ 16:58:40

Så nå har du fått en blogg og skriver jevnlig artikler på den. Hvor ofte folk er innom på siden din avhenger blant annet av hvor ofte du oppdaterer. Hvordan får du folk til å komme tilbake jevnlig selv om det kan ta noen dager å skrive en ny artikkel?

 

En av forfedrene til bloggen var en automatisk generert liste med hvilke sider og artikler en person hadde vært innom. Andre kunne bruke denne leselisten som et filter, for å finne interessant stoff de ikke kjente til.

 

En liste med hva du har funnet på internett kan være en liten finesse på siden din som får folk til å komme tilbake. Det forutsetter riktignok at du klarer å plukke ut artikler som gjør andre nysgjerrig. På Typisk Tor Andre ligger bokmerkene mine som en kontinuerlig oppdatert liste under overskriften ‘Artikler lest’ litt ned i spalten til høyre.

 

Ved hjelp av bokmerketjenesten Spurl kan du oppdatere siden din med en lenke med et enkelt tastetrykk, fra en hvilken som helst datamaskin. I denne artikkelen viser jeg deg skritt for skritt hvordan det gjøres.

 

Det eneste du må kunne i tillegg er å lime inn en linje med kode på rett sted i malen du bruker. Å hjelpe deg mer i detalj med dette i denne artikkelen er vanskelig, fordi metoden vil være forskjellig avhengig av hvordan type bloggeverktøy du bruker.

 

Bruk metoden Børge beskrev i går for å lage en konto på Spurl.

 

Da er vi klar for å lagre bokmerker i Spurl. Dette er en kjekk måte å lagre sider på. Med Spurl er de tilgjengelig på alle maskiner du bruker, de kan deles med andre og du kan publisere de enkelt til bloggen din. Men først skal vi lagre et bokmerke:

  1. Gå til siden du ønsker å lagre.
  2. Klikk på Spurl-knappen i browservinduet. Hold CTRL inne dersom du har installert en popup-blokker.
  3. Skriv inn en kort, fengende tittel. Det lønner seg som regel å redigere tittelen som automatisk kommer opp for å tilpasse den bedre til en smal spalte. Husk også at den må være selvforklarende for en leser som ser den listet opp på siden din.

 

Så skal vi få lenkene ut på bloggen din:

  1. Gå på siden til Spurl. Logg deg inn hvis du ikke har gjort dette.
  2. Velg My spurls.
  3. Gå til kategorien du vil publisere eller på ‘My latest spurls’. Øverst til høyre i listen er det en blå knapp, JS. Klikk på denne.
  4. Bestem hvor mange bokmerker du skal liste ut på List settings. Trykk update.
  5. Som du ser er det flere formatteringsmuligheter du kan eksperimentere med.
    I tekstboksen ligger koden du skal lime inn i malen din for å få frem listen.

Hver gang du nå spurler en ny side vil den automatisk komme opp i listen på bloggen din. Dermed er du din egen redaktør som sorterer nyhetsmeldinger til leserne dine!

 

Skrevet av Tor Andre


Online bokmerker del II - Spurl.net

09.mai.2005@ 22:45:27

Som jeg sa i Del I har jeg tenkt å ta for meg online bokmerker-tjenesten Spurl.net. Jeg skal ta for meg Spurl litt grundigere enn de andre, rett og slett fordi det er den beste jeg har vært borti. Ikke bare i følge meg, men også i følge en gundig gjennomgang av mange forskjellige lignende tjenester [pdf].

Først vil jeg ta for meg noen av mulighetene du har i Spurl.net, deretter vil jeg gi den en steg-for-steg guide for hvordan du kan komme igang.


Hvis du tenker at du har så mange bokmerker, og at du ikke vil bruke noe annet på grunn av dem, så kan du bare ta det helt med ro. Spurl gjør det enkelt å importere bokmerkene dine, enten du har dem i Internet Explorer, Firefox, Opera, eller del.icio.us. Hvis du senere bestemmer deg for at du ikke liker Spurl lenger er det heller ikke noe problem å eksportere bokmerkene dine fra Spurl for siden å importere dem et annet sted.

 

Spurlbar
Spurl lar deg legge bokmerker, eller "spurl"er som de kalles, i forskjellige mapper, eller "category"er. I tillegg kan du feste tags og skrive en kommentar og en "snip", som er et utdrag av teksten på nettsiden, til hver spurl. Deretter kan du bruke Spurl bar for å få tilgang til spurlene dine på samme måte som du bruker Bokmerker-sidestolpen for å se på de normale bokmerkene i nettleseren. Fordelen med Spurl bar i forhold til Bokmerker-sidestolpen er at du kan søke igjennom spurlene, og du kan også få en liste over de nyeste og de mest brukte spurlene. Du får også tilgang til de samme listene på spurl.net etter å ha logget inn.

Hver eneste "Category" som du oppretter i Spurl får automatisk en egen JavaScript-kode og en Atom feed (samme som RSS). På den måten kan du enkelt dele dine oppdagelser på nettet med andre, enten gjennom RSS agregatorer, eller på din egen blogg. Hvordan du kan gjøre det siste vil vi forklare grundigere her på bloggblogg senere.

En spennende ting med Spurl er at informasjonen du spurler blir tilgjengelig for andre. Men hvis du vil forhindre dette er det bare å hake av i boksen ved siden av "private" når du spurler en side. Det spennende med dette er b.la. at de nettsidene som blir spurlet mest blir listet på en "Hot" liste. Der kan du finne veldig mange interesante linker.

Det er også mange flere bra muligheter med Spurl, b.la. en mulighet til å samarbeide med andre om å finne gode nettsider (f.eks. om et bestemt tema) med Streams, og muligheten til å se nettsiden selv om den skulle bli borte fra nettet, fordi alle sider du spurler automatisk også blir laget en kopi av (cached).

Det er kjempeenkelt å starte med Spurl. Bare gjør som følger:

  1. Gå til hjemmesiden.

  2. Klikk på knappen ‘Start spurling now’.

  3. Følg registreringen på de 3 neste sidene.

  4. Installér programvaren i henhold til instruksjonene som kommer opp.

Hvis du er skeptisk til å installere noe finnes det også et alternativ som lar deg slippe det.

Voilá, så enkelt er det å komme igang. Gratulerer med et lettere liv! :)

Skrevet av Børge


Ingen kommentar?

08.mai.2005@ 12:52:51

Noe av det jeg liker best med blogging, det er kommentarfeltet. Der kan man finne stimulerende og lettlest debatt, kritikk til innlegg, rask korrigering av feilaktig informasjon, supplerende fakta og interessante samtaler. Kommentarfeltet inviterer besøkende til å være mer enn passive lesere ved å gi dem muligheten til å bidra til inneholdet i bloggen-- noe som kan få innleggene til å virke levende. Dessuten er det ofte et høyt nivå på kunnskapet til de som legger igjen kommentarer, og det kan utfordre til enda mer debatt. Det er gjerne de bloggene med de mest interessante konversasjoner og diskusjoner i kommentarfeltene som blir hyppigst besøkt.

 

Det finnes ingen sikre regler for hva som skaper interessante diskusjoner, men noen erfaringer andre har gjort seg kan kanskje være til hjelp. For det første, innlegg som har et fokusert tema egner seg mye bedre til debatt enn innlegg med som handler om alt under sola. I denne sammenhengen kan det hjelpe å ha en god tittel: Det er jo mere fristende å svare på et innlegg som heter "Stoltenberg er en Skurk" enn på en som heter "Dette mener jeg om Stoltenberg."

 

Det kan også være mere fristende å legge igjen en kommentar på korte artikler enn på lange. Som Amy Gahran sier, "Formatet (på korte innlegg) er perfekt for å si noe som setter tankeprosessen til leserne i gang, engasjerer sterkt eller får folk til å tenke nytt."

 

Og det er selvfølgelig noen temaer som er mere provoserende enn andre. Det er ytterst sjelden man finner en lang debatt i kommentar feltet til et innlegg om hvor utrolig søt og snill en kjæreste er. Bush, homofile og abort, derimot, har de aller fleste en mening om-- til og med de som er lei akkuratt disse debatter. Aktuelle nyheter, samfunns- og mediekritikk og synsing om blogging er noen temaer som gjerne genererer en del respons. Men husk: Velger du å skrive noe provoserende, bør du kunne stå for det i diskusjonen!

 

Skrevet av Elise


Se hva jeg sier

02.mai.2005@ 19:18:01

Å skrive om videoblogging virker litt rart. En definisjon og beskrivelse blir for abstrakt, derfor har jeg valgt å vise noen eksempler på mediumet.

 

Videoblogging har flere fordeler og ulemper sett i forhold til tekst-blogging. For noen virker det mer naturlig å skrive, mens andre er mer interessert i å Vise sin verden, sin by, sitt hus eller sine medmennesker. Det blir spennende i månedene og årene som kommer å se hvordan utviklingen går.

 

Her er en liten liste som definerer - på hver sin måte - hva videoblogging er. På hver side har du altså en link til en film-fil. Filmen er i alle disse eksmplene i Quicktime .mov-format, og du kan laste ned QuickTime her http://www.apple.com/quicktime/download.

 

Først ute har du Josh Leo, som har laget denne meget profesjonelt redigerte filmen med tittelen "We are the Media" - en vittig referanse til Dan Gillmor og flere andre som skriver og snakker om den revolusjonen vi går igjennom akkurat nå: "The Personal Media Revolution".

 

Link: http://joshleo.blogspot.com/2005/04/we-are-media.html

 

Michael Verdi er fra Texas og er en av pionerene innenfor vloggosfæren. I denne videoen får dere et annet perspektiv på videoblogging:

 

Link: http://www.michaelverdi.com/2005/02/vlog-anarchy-take-2.html

 

Ok, jeg må bare nevne Dylan Verdi, Michael's nå 12-årige datter.  Dette var hennes første videoblogg. Den ble highlighted på bl.a. waxy.org og metafilter, og de fikk et par tusen treff. Dylan ble senere i desember profilert på ABC news. Faktisk var det denne vloggen jeg så først den 21. desember eller så. Jeg tenkte "når en 11-åring gjør det så bør jeg kunne".

 

Link: http://dylanverdi.blogspot.com/2004/12/yo-check-this-out.html

 

Tre av mine egne videoblogger:

 

28. desember - fire dager etter at jeg begynte å videoblogge. I denne tar jeg opp mitt forhold til flodbølgen, og hvorfor jeg ikke klarer å virkelig ta inn over meg forholdet mellom antall mennesker og den sjebne hvert lik representerer

 

Link: http://dltq.blogs.com/vlog/2004/12/destruction_a_d.html

 

18. april - et eksempel på propaganda/politisk videoblogging. Denne er bare en test, egentlig.

 

Link: http://dltq.blogs.com/vlog/2005/04/fundraising.html

 

20. april - et konsept jeg vil jobbe videre med - videoblogging som en mulighet til å fortelle rare historier.

 

Link: http://dltq.blogs.com/vlog/2005/04/dark_night_i.html

 

Til slutt en av min kjærestes videoblogger. Hun er nettopp begyndt, og dette er hennes andre produksjon.

 

Link: http://nordark.blogs.com/nordark/2005/04/abstract.html

 

Forhåpentligvis fikk du noen idéer og motivasjon til å eksperimentere med med videoblogging på egen hånd. Sjekk ut Our Media for flere eksempler på videoblogger og et sted å legge ut dine egne produksjoner.

 

Skrevet av Raymond


Online bokmerker Del I

25.apr.2005@ 21:11:17

OPPDATERING (26.04.05): Denne saken var egentlig ikke ferdig til publisering. For å rette på dette vil det bli publisert en Del II senere.

Har du noen gang virkelig ønsket at du hadde tilgang til bokmerkene (favorittene) dine en gang du ikke var på din egen maskin? Mange bruker internett både hjemme og på skolen og/eller på jobb. Det kan jo  hende at du sitter på skolen og får lyst til å gå inn på en side du ikke klarer å huske adressen til, men som du har bokmerket til hjemme.

 

Et alternativ som jeg har falt for er å ha alle bokmerkene enkelt tilgjengelig på internett. På den måten har du alltid enkel tilgang på dine bokmerker. Det finnes flere gratis verktøy for å lagre og behandle bokmerkene dine på internett.

 

Den mest kjente tjenesten på nettet for å samle sammen linker på nettet er del.icio.us, men dette er mer en 'social bookmarking' tjeneste (som jeg forhåpentlig vis kommer til å skrive om en annen gang) enn en 'bokmerker på nettet'-tjeneste.

 

Den første tjenesten jeg benyttet meg av for å få tilgang på bokmerkene mine uansett hvor i verden jeg måtte befinne meg var SiteBar. SiteBar er bare et "program" (eller hva det kalles) som kan legges inn på en server. Du kan hoste SiteBar på din egen server, eller, som jeg gjorde, benytte deg av en av de offentlige serverne. Den offentlige serveren jeg brukte var Onlinebookmarks, en annen mulighet er crutons.com (som utenom et finere utseendet er omtrent nøyaktig likt alle de andre offentlige SiteBar serverne).

 

Et annet alternativ jeg har vært så vidt innom er furl. Furl har omtrent de samme funksjonene som Spurl.net som jeg skal ta for meg nedenfor. Den største forskjellene er at Furl har et styggere utseende og en mye lengre og styggere kontrakt (Terms of Service) som du må akseptere som gir furl litt for mange rettigheter med dine bokmerker etter min smak.

 

Kort tid etter at jeg oppdaget furl (gjennom Tor Andre) fant jeg Spurl.net, og jeg har forelska meg helt.. :P Spurl.net har omtrent alle funksjoner du kan ønske deg, og er det noe du føler mangler er utvikleren, Hjalli, alltid veldig åpen for nye idéer på forumet!

 

Skrevet av Børge


Norsk eller English?

22.apr.2005@ 20:43:08

Du har bestemt deg for å starte din egen blogg og har funnet en design du liker godt... Gratulerer! Nå er det bare å finne ut hva du skal skrive om... Og så må du velge hvilket språk du skal skrive på. Jeg kan ikke hjelpe deg med å finne et tema-- mitt eneste (noe flåsete) råd er å skrive fra hodet eller fra hjertet, helst begge deler. Jeg kan, derimot, assistere deg i ditt valg av språk.

 

Det er flere norske bloggere som velger å skrive på engelsk. Den største fordelen med dette er at man da kan nå et mye større publikum. Skriver du, for eksempel, om nyheter med et fokus på Norge eller om norsk mat, så kan det hende at du fyller et behov og får en del lesere rundt omkring i verden som er interessert i akkurat disse temaer. Eller kanskje du har tenkt til å fokusere på et særområde, som for eksempel mediakommunikasjon og rollespill? Da óg kan det være nyttig å skrive på engelsk-- særlig hvis du har lyst til å kommunisere via bloggen din med andre som er interessert i særområdet ditt.

 

På den andre siden, skal du blogge om generelle emner som musikk eller film, så kan det lønne seg å skrive på norsk. Gunnar Bangsmoen fra :\\gjemmestedet//: sier det veldig godt i et innlegg om norske filmblogger:

 

Det finnes ufattelige mange gode engelskspråkelig filmsider og webblogger så hvorfor i all verden gjøre et stort og interessant tema mindre?

 

Det er nok en mye større interesse for film/musikk/kjendis blogger på norsk enn det er for nok en film/musikk/kjendis blogg på engelsk-- jo mindre, selvfølgelig, du fokuserer på norsk film/musikk/kjendiser og dermed blir av interesse for sær interesserte i utlandet.

 

Skal du skrive en dagbok-aktig blogg, så anbefaler jeg for all del at du skriver på det språket som du føler deg mest trygg på. For i slike blogger er det nettopp språket og din mestring av det som vil gjøre at du skiller deg ut fra mengden.

 

Jeg håper dette har vært noe hjelpsomt. Til syvende sist så er det viktigste det at du trives med skrivingen. Ikke velg å skrive på engelsk hvis du kommer til å slite med å finne riktig verbform og preposisjon til hvert eneste innlegg...

 

Og så var det bare å sette i gang eller get started!

 

Skrevet av Elise


Spamgourmet - slutt på spam!

21.apr.2005@ 18:01:08

Spam har blitt et enormt problem for mange. Ofte kan man bli nødt til å slette store mengder søppelpost før man kommer til det som man egentlig er interesert i.

 

Den største kilden til å få spam er at man frivillig gir bort e-post adressen sin på forskjellige nettsider. Enten på sin egen blogg for at besøkende skal kunne ta kontakt, eller når man legger igjen kommentarer/beskjeder på andre blogger/nettsider.

 

Som blogger er det stor sansynlighet for at du kommer over en del tjenester som krever at du registrer deg, også med e-post, og dette er også en måte spammere kan bruke for få tak i adresser å sende søppel til.

 

Her i bloggblogg kommer vi også til å fortelle om, og anbefale, forskjellige tjenester som krever at du registrerer deg med e-post adresse. Vi kommer selvsagt bare til å anbefale tjenester som vi er sikkre på at er seriøse, men vi kan aldri gi noen garanti for at disse tjenestene ikke vil finne på å bruke, medlemsregisteret sitt til spamming.

 

Hvis du vil ungå å få din innboks overfylt med søppel er spamgourmet perfekt for deg. Spamgourmet er en enkel og effektiv tjeneste som lar deg registrere deg hvor du vil uten fare for å motta spam. Dette er en av de mest geniale tjenestene jeg har brukt på internett, og jeg har benyttet meg av den en lang stund nå uten noe å klage over. Og det fungerer på denne måten:

 

Du kan når som helst, på sekundet, lage nye e-post adresser. De første X antall e-poster som blir sendt til disse nye adressene blir automatisk videresendt til din egen innboks. Alle e-poster over det antallet du har spesifisert blir bare borte, spist opp av spamgourmet. Dermed er det umulig for noen som bare har en av dine spamgourmet-adresser å sende deg mer e-post en det du ønsker fra dem. Samtidig som du fortsatt bare trenger å sjekke din vanlige e-post.

 

Om du ikke skjønte dette helt så ikke fortvil, det er veldig enkelt, bare følg meg skritt for skritt her:

 

Du går til spamgourmet.com og skriver inn et ønsket brukernavn og e-post adressen din. (Om du vil kan du først trykke på det norske flagget på venstre side for å se siden på norsk) Deretter velger du deg et ønsket passord (vær oppmerksom på at du aldri kan få vite passordet ditt igjen hvis du glemmer det, så husk det godt). Siste nødvendige steg i registreringsprosessen er å sjekke du e-posten din og bekrefte ved å følge linken. Når du har gjort det, så er det bare å begynne å bruke spamgourmet!

 

Neste gang du kommer til et sted du må gi fra deg e-post adressen din til noen/noe du ikke er sikker på om du kan stole på kan du nå gi dem din spamgourmet-adresse som er hvasomhelst.brukernavn@spamgourmet.com (der "hvasomhelst" rett og slett er hvilket som helst ord, og "brukernavn" er ditt spamgourmet-brukernavn). Ved å gjøre dette vil de første tre e-poster sendt til hvasomhelst.brukernavn@spamgourmet.com bli videresendt til din ordinære e-post adresse, mens alle andre e-poster etter det bare forsvinner. Hvis du vil at noen skal kunne sende deg mer, eller mindre, enn 3 e-poster setter du inn et tall mellom 1 og 20 mellom det første ordet og "brukernavn", adskilt med punktum, for eksempel: noeannet.5.brukernavn@spamgourmet.com.

 

Første gang det blir sendt en e-post til en av dine spamgourmet-adresser blir den opprettet uten at du trenger å logge inn og registrere den eller noe. Det betyr at du hele tiden kan finne på nye adresser på sparket. Når du kommer til en spennende tjeneste, for eksempel Flickr, og du blir bedt om å oppgi din e-post adresse, kan du skrive inn "flickr.brukernavn@spamgourmet.com", og når de sender deg en mail kommer den rett inn i innboksen din, men når de har sendt tre e-poster så blir resten borte.

 

Når jeg sier at resten av e-postene blir borte, så mener jeg virkelig at de blir borte. Du kan ikke logge inn hos spamgourmet og finne dem igjen i en papirkurv. Men hvis du finner ut at du har lyst til å få flere enn disse tre e-postene fra en avsender kan du enkelt logge inn på spamgourmet og forandre antall e-poster som kan bli sendt. Det gjør du ved å gå inn på "advanced mode"/"avansert modus", søke etter den adressen du vil forandre antallet på, og deretter skrive inn hvor mange e-poster som kan bli sendt til den adressen.

 

Dette er også en kjekk måte å kunne legge ut en e-post adresse på din egen blogg, sånn at folk kan kontakte deg, uten å være redd for å få spam. Hvis du begynner å få spam på den adressen du har lagt ut er det jo bare å forandre den til noe annet. Du kan også sende svar tilbake til dem som skriver til deg uten at de ser den egentlige adressen din. Når du svarer (reply) på en e-post som kommer inn via spamgourmet vil den gå via spamgourmet og mottakeren ser bare spamgourmet-adressen, ikke din egentlige adresse.

 

Slutt på spam fra nå av!

 

Skrevet av Børge


Leservennlighet og avsnitt

20.apr.2005@ 08:59:23

En sikker måte å tulle med lesernes hoder på, er å la avsnittene seile sin egen sjø. Leseren mettes når han møter en lang harang av tekst uten pauser og luft og orker kanskje ikke en gang å lese de første linjene for å se om resten er interessant.

 

Del opp teksten i mindre bolker. Viderekomne kan også forsøke seg på kunsten å få avsnittene til å følge naturlig på hverandre, å la den første setningen i avsnittet springe ut av den siste i det forrige. Flere tips for nettskriving finner du her.

 

Skrevet av Tonje.


Blogg deg en bok

15.apr.2005@ 23:11:08

Vi er kanskje en broket forsamling vi bloggere, men et par ting vil jeg tro de aller fleste av oss har felles; uttryksbehov og en forkjærlighet for ord. Jeg vil dessuten anta at det ikke er så rent få av oss som går med en liten forfatterdrøm gjemt inne i oss.

 

Å blogge er en ting, skrive en bok er noe helt annet, og å få det du skriver mellom to permer kan være ganske uoverkommelig. Ihvertfall har det vært slik inntil nå, men fortvil ikke. For en beskjeden sum med penger kan du nå forvandle bloggen din til en fiks ferdig bok gjennom det amerikanske firmaet Blogbinders.

 

Genialt enkelt ser det ut til å være, ihvertfall så lenge du har bloggen din på en blogplatform som de støtter, og da er det jo bare fantasien som setter grenser. Roman, dikt, noveller, kokebok eller rett og slett bare bloggen din som den er, en trykket dagbok. Bloggblogg vil umiddelbart teste ut denne tjenesten og komme tilbake med nærmere rapport.

 

Skrevet av Hjorthen


Tid for bloggrevy

07.apr.2005@ 22:53:29

Sliter du med lave lesertall? Står kommentarfeltet skrikende tomt? Her er løsningen for deg: Bloggrevyen gir oversikt over nylig oppdaterte weblogger. Du pinger postene etter kategori og et utdrag av teksten kommer opp på forsiden. Tjenesten er åpen for alle.

 

Skal du utnytte bloggrevyens pr-potensiale til fulle, bør du legge litt ekstra arbeid i overskriften og de første førti ordene i innleggene dine. Men det bør du jo uansett gjøre når du blogger, intet nytt under solen her. 

 

Vi sees i bloggrevyen! 

 

Skrevet av Tonje.


Kunsten å blurbe

01.apr.2005@ 16:54:24

Du har altså skaffet deg en blogg og nå verker du etter å bli oppdaget av lesere og potensielle fans. En enkel måte å tiltrekke seg oppmerksomhet på, er å ha en god blurb; en kort presentasjon/beskrivelse av bloggen. Denne kan du for eksempel bruke i oppdateringstjenester som Bloggrevyen, Imperfektum og Nettdagbok, eller andre oversikter over blogger

 

Det er vanskelig å oppsummere en weblogg i et par korte og fengende linjer, men fall ikke for fristelsen til falsk ydmykhet. Ikke skriv at bloggen din er uvesentlig, og ikke be lesere om å klikke videre, for da gjør vi nettopp det. Det er ikke noe i veien for å ha litt selvtillit, og la gjerne denne skinne gjennom i blurben din. I denne artikkelen finner du flere tips om hvordan du kan lage en god presentasjon.

 

Skrevet av Tonje.


Utseendet på bloggen

01.apr.2005@ 11:46:13

Hva betyr utseendet på bloggen? Hvor vesentlig er det i en blogg som hovedsaklig er ren tekst og ord, eller kanskje bilder, som skal videreformidles og forstås av leseren?

 

Det er kanskje ikke så veldig viktig, helt til man kommer til en side hvor alle fargene kolliderer, bakgrunnen skriker med en liten font i nesten samme farge som den er skrevet på. Skal en leser tilbringe tid på et nettsted, lese det som står der og kanskje komme tilbake igjen, har det alt å si. Layouten er en del av helheten og hensikten er å gjøre det mest mulig behagelig for leseren.

 

Ordet layout betyr komposisjon, planlegging av sidens utseende. Det kan gjøres enkelt og nøytralt; en kan velge standardmaler og lett sette sammen en layout. Den vil bli gjenkjent av leseren og være lett å navigere. Men med enkle vrier er det også mulig å skape et personlig preg, lage et utseende som også samstemmer med det du forteller om i bloggen.

 

En bloggs layout er gjerne delt i to eller flere kolonner: En for tekst, en for lenker og kanskje også noe personlig informasjon. Uansett hvordan en velger å sette den opp, vil det alltid være mer behagelig å se på om en lar det fungere sammen som en helhet.

 

Selv vil jeg alltid sette sammen en layout på samme måte som jeg lager et hvilket som helst bilde eller tegning. Jeg starter helst på tegnebordet, for jeg liker å lage alt selv. Men det er absolutt ikke nødvendig.

 

Det dreier seg mest om smak og behag, men finnes det noen fasitløsning? Noen farger som fungerer for folk flest? Man trenger ikke kunne noe særlig om design eller for å se hva som virker, det holder lenge å være bevisst, bruke øynene.

 

Se på et bilde du finner estetisk, se hvordan fargene er satt sammen: Hva gjør noe behagelig og hvilke sammensetninger virker forstyrrende? Disse inntrykkene og fargekombinasjonene kan du ta med deg og bruke når du velger utseendet på bloggen din. Hvor komfortabelt er det for eksempel å lese lengre tekster i rødt på svart bakgrunn,  Eller er egentlig kombinasjon av marineblå og orange behagelig og se på?

 

Skrevet av Ida


Hold diskusjonen i gang

28.mar.2005@ 17:13:59

Kommentarfeltet er greit for diskusjoner med korte innlegg. Trackback (eller tilbaketråkk) er en mer elegant måte å gjøre en annen blogger oppmerksom på at du har kommentert en artikkel.

 

Hvordan fungerer det?

  1. Du oppdager en artikkel på en annen blogg om et tema du allerede har skrevet eller vil skrive om.
  2. Finn frem eller skriv innlegget ditt.
  3. Bruk trackback for å sende en melding til den andre bloggen.
  4. Et utdrag fra din artikkel dukker opp under bloggen du vil kommentere.

 

Det er liten vits i å gå mer i detalj, fordi det fungerer litt forskjellig fra system til system.

 

Et eksempel på hvordan det kan brukes er Bjørn Stærks tilbaktråkk sendt til min artikkel om bruk av kilder i norsk media.

 

Et tilfelle hvor det kunne vært greit å bruke denne metoden er mitt svarutfordringen fra Svala om bruk av engelsk i norsk språk. Forutsetningen er imidlertid at både den som sender og mottar trackback har det installert.

 

Fordelen med trackback er

  • Innlegget ligger på din egen blogg, ikke bare hos den du kommenterer.
  • Egen bloggartikkel gir rikere muligheter til å skrive en lengre, interessant tilbakemelding enn et kommentarfelt.

 

Undersøk om bloggen og kommentarsystemet ditt har trackback. Jo flere som har det installert, jo mer bidrar det til en livlig debatt mellom bloggere.

 

Skrevet av Tor Andre


hits