Forretningsbloggen

14.jun.2005@ 19:44:34

Bedriften vil blogge, men hva skal det skrives om?

En blog kan være mye forskjellig, og ikke alle er enig i hva som er definisjonen. Det spiller ingen rolle, så lenge du selv bruker den til det du vil. I denne artikkelen skal jeg komme med noen innspill til hva en forretningsblog kan inneholde.

Når vi skriver privat er det ikke så mange begrensninger. Vi kan ikke komme med rasistiske innlegg (som er grove nok til å rammes av straffeloven) og vi kan ikke komme med æreskrenkelser. Utover det begrenses vi mest av våre egne hemninger. Når det dreier seg om en forretningsblog, blir det raskt endel flere begrensninger og det kan også bli noen ubehaglige konsekvenser. I utlandet har folk mistet jobben sin pga. noe de har skrevet i bloggen sin. Så vidt jeg vet har ikke dette skjedd i Norge, ennå. Vi har en arbeidslivslov som beskytter de ansatte, men hvis man går for langt over streken kan nok også en norsk ansatt miste sin jobb.

Det er viktig å ha dette litt i bakhodet når man prøver å overbevise ledelsen om å satse på en forretningsblogg. Ikke fordi vi skal være redde for å få fyken, men fordi vi må forstå ledelsens frykt for innholdet som blir publisert. Hvis vi f.eks. skriver om en intern konflikt eller legger ut konkurransesensitiv informasjon så kan dette gjøre stor skade for bedriften. Ledelsen må overbevises om at gevinsten den får ut av å blogge er større enn innsatsen og at risikoene er under kontroll.

Den viktigste gevinsten er markedsføringseffekten. En eller flere blogger gir bedriften puls i form av en kontinuerlig oppdateringen av hjemmesiden og ved at bedriften fremstår som svært aktiv i markedet. Dette er spesielt viktig for små selskaper. Kundene og resten av markedet kan fort begynne å lure på om selskapet fortsatt er i live hvis det er lenge siden de har sett noe nytt eller hørt fra dem.

Hva slags innhold er passende?

  • produkt- og selskapsnyheter
  • nyhetslinker med kommentarer
  • kreative brukseksempler
  • visjoner
  • support case

Listen er på ingen måte komplett, men den bør kunne være et godt utgangspunkt for planleggingen av en forretningsblog.

Produkt- og selskapsnyheter
Denne er ganske opplagt. Fortell verden hver gang dere har noe nytt. Mediene er ofte ikke så interressert i å høre om 1.01 versjonen av deres nye nisjeprogram, men det vil nok kundene deres og andre prospects. Dette kan selvsagt skrives som vanlige artikler og legges på web også, men jeg tror at det mer ledigeblogge språket ofte kan egne seg bedre. Dette gjelder ihvertfall hvis programoppdateringen primært består av bug-fikser.

Nyhetslinker
Dette anser jeg få kanskje å være den typen innhold som egner seg best for en forretningsblog. Når et nettsted skriver om et emne relatert til deres forretningsfelt, kan dere linke til artikkelen og kommentere med utgangspunkt i deres produkter. F.eks. kan dere beskrive hvordan dere ville gjort det i motsetning til/eller i tillegg til løsningen som ble beskrevet.

Kreative brukseksempler
Det vil alltid være kunder som bruker produktet på en annen måte enn det ble laget for. Å bruke slike eksempler i markedsføringsmaterialet kan ta fokus vekk fra det viktigste budskapet, men i en blog vil det være passende for å demonstrere produktets fleksibilitet.

Visjoner
En visjon eller noen tanker om en teknologi eller en bransjes utvikling blir ofte sendt mediene som en kronikk. Det kan være vanskelig å komme gjennom nåløyet hos redaksjonen og det er lettere å publisere den på selskapets blog. Er den interressant nok kan den også ende opp hos mediene etterpå.

Support case
Hvis flere rapporterer inn samme type problem, kan det være en fordel å adressere problemstillingen. Da setter man selv agendaen og kan presentere løsningen. Vær ærlig, men glem ikke at bloggen sett fra ledelsen er et markedsføringstiltak. Ikke gi konkurrentene ammunisjon.

Noen vil kanskje reagere litt på at jeg kaller en forretningsblog for et markedsføringstiltak. Det kan selvsagt også være andre ting, men jeg tror dette er den beste vinklingen for å selge inn budskapet. Nå håper jeg at noen har funnet dette innlegget hjelpsomt, og at flere av oss kan spinne litt videre på det slik at vi skaffer oss et godt argumentasjonsgrunnlag når vi skal overbevise bedrifter om å starte en forretningsblogg.

Skrevet av Anders


Etablerte stemmer som blogger

12.jun.2005@ 19:00:06

I presentasjon av blogging blir den mediakritiske personen med sterke meninger overfokusert. Det er greit at stemmer utenfor den etablerte offentlige debatten har fått nye muligheter og at det er har blitt enklere og billigere å distribuere synspunkter som ikke kommer frem i andre kanaler. Men blogging dreier seg om mye mer.

Bloggene som blir diskutert som eksempler er som regel mediakritiske, men i volum er nok den personlige dagboken størst. Små nettverk av mennesker diskuterer fest og hverdag i et offentlig forum. Denne kommunikasjonen er viktig for alle som deltar i den.

I tillegg vil den kunne bli en kilde for markedsovervåkning for firmaer som lurer på hva kunder sier om produktene deres. Et raskt søk på bedriftsnavn vil kunne gi uvurderlig informasjon det ikke hadde vært mulig å få på andre måter.

Bedrifter, organisasjoner og offentlige personer er også i ferd med å kaste seg over blogging. Kunder, interesserte og fan får mulighet til direkte kontakt i større grad enn før. Hvilke fordeler gir blogging til disse aktørene som allerede har tilgang til etablerte kanaler?

Toveis kommunikasjon. Kommentarfelt og tilbaketråkk gjør det mulig å høre hva kunder sier og mener. Det krever også noe av innstillingen og aktiviteten til den som blogger, men gjort på en bra måte gir blogging viktig informasjon det hadde vært dyrt og vanskelig å få gjennom markedsundersøkelser.

Direkte vei til lesere. Media kan være like irriterende for bedrifter, organisasjoner og offentlige personer som for mannen i gata. En direkte kanal hvor man slipper å forholde seg til redaktørers innfall og meninger kan være en lettelse.

Synlighet på internett. En tradisjonell ‘reklamebrosjyre’ på internett gir liten motivasjon for å komme tilbake. Med en aktiv blogg oppnår man å bli lest jevnlig (for eksempel gjennom feedlesere) og å komme høyere opp på resultater på søkemotorene (jevnlige oppdateringer og inngående lenker er det som teller).

Eksempl på bedrifter som har fått til dette er den tidligere nevnte Guardian/Observer-bloggen. I motsetning til de norske avisene som fusker i faget, har den engelske mediabedriften forstått betydningen av internett for å bygge merkevaren.

General Motors Fastlane imponerer først og fremst med det som er det endelige målet på en god blogg: Antall kommentarer og tilbaketråkk. Artiklene er skrevet av svært sentrale personer høyt opp i ledelsen. Nå kan det selvsagt hende de får hjelp av dyktige PR-folk. Uansett behersker de den personlige formen svært godt og viser at de har lest kommentarene.

Definisjonen på en blogg har lite å gjøre med avsender. Blogging dreier seg om å skrive personlig på internett i et format som bidrar til en samtale. Bedrift eller miljøaktivist, politiker eller guttegæern tenåring, spiller mindre rolle.

Skrevet av Tor Andre


Fy-fy i dagbokblogging (Å skrive dagbokblogg, del 3 av 3)

06.jun.2005@ 21:29:01

Selvfølgelig gjør du som du vil, det er din blogg. Har du imidlertid lyst til å bli en kløpper i bransjen, kan det lønne seg å huske på følgende punkter:

 

Unngå internskriving. Ta hensyn til potensielle lesere som ikke kjenner deg. En grei løsning kan være å legge ut en post med bakgrunnsinformasjon. Dersom du har faste personer som du til stadighet omtaler, kan det være greit om du forklarer hvem de er. Slik kan også nye lesere følge med.

 

Unngå poster av typen: " Det har hendt noe stort og fantastisk/ fryktelig dumt i livet mitt, men jeg kan ikke skrive om det." I stedet kan du velge mellom tre alternativer: A: Fiksjonaliser historien så ingen kjenner seg igjen. B: Tøff deg opp og vær ærlig. C: Skriv noe helt annet.

 

Skill mellom det hverdagslige og det trivielle. Skriv gjerne om bussturen hjem, men bare dersom du har et poeng med historien. Folk flest er ikke så nysgjerrige på kalde fakta når de leser dagbøker, faktisk heller ikke dine nærmeste venner.

 

Ikke begynn hver post med å si at det er lenge siden du oppdaterte. Det kan vi enkelt finne ut av på egen hånd, om vi skulle være interessert. Lov heller ikke gang på gang at du skal skjerpe deg, dersom du ikke har tenkt å gjøre det.

 

Ikke skriv om at du ikke har noe å skrive. Bruk heller tiden på å finne på noe å skrive om.

 

Unngå dialekt. Mange gidder ikke engang begynne å lese bloggen din dersom du skriver på dialekt. Dialekter er talemål, ikke skriftspråk.

 

Unngå overdreven bruk av "fjortisprat" . "Sjæææsten min, Kris, er bare verdens søøøøteste, og deiligste i hele verden, lissom!!!!!!!!!" Selv om du sier mye "lissom" eller "sant" når du snakker: Husk at skriving er en helt annen greie. Fordelen med sistnevnte er at du har tid til å spikke på detaljer og reformuleringer. Utnytt dette til din fordel.

 

Les korrektur! De fleste kan faktisk skrive noenlunde korrekt norsk, hvis de vil. Bruk to minutter på å lese korrektur. Det er det verdt. Folk tar deg mye mer seriøst, om du skriver riktig.

 

Husk at det kan være forskjell på kvalitet og kvantitet! Heller en god og gjennomarbeidet post, enn tre hastverksinnlegg.

 

Husk personvernet! Dersom du skriver ting som ikke er udelt flatterende kan det kanskje være greit å bruke et fiktivt navn. Dersom du skriver noe som kan oppfattes negativt; skriv det slik at ikke folk kan kjenne personen igjen, selv om du ikke bruker navn. Vær også forsiktig med å oppgi etternavn. Både på deg selv og andre.

 

Lykke til!

 

Forrige del viste til noen eksempler på interessant dagbokblogging.

 

Skrevet av Kirsebæret og Tonje.


Eksempler på dagbokartikler (Å skrive dagbokblogg, del 2 av 3)

05.jun.2005@ 10:17:16

Dagbok kan være så mangt. Istedenfor å skrive generelt og teoretisk har vi valgt ut en del gode eksempler på artikler og prinsipper som kan inspirere egen skriving.

 

Ha et godt språk. Ofte er det dette som gjør at akkurat din dagbokblogg er verdt å lese, ikke det "super-spennende" livet ditt.

 

Ha en god historie….  . Det er ofte alt som skal til… Amygdala angrer her at hun i det hele tatt logget seg på IRC. 

 

Ha en historie som i utgangspunktet ikke er spesielt spennende, men pynt på den slik at den blir det. Tor-Erling nettopp dette med en av sine mer eller mindre surrealistiske drømmer. Eller hva med vedkommende som irriterte seg så voldsomt over sin romvenninnes uvaner at vedkommende dedikerte en hel blogg til emnet? Denne engelske bloggen, som ikke lenger oppdateres, ble umåtelig populær.

 

Se det store i de små tingene i livet. Kombiner dette gjerne med en porsjon selvironi. Eller hva med Ine, som mener hun slipper unna skjærsilden ved å låne ut leiligheten sin? 

 

Gå i deg selv, som Gong.

 

Har du interessante refleksjoner rundt dagligdagse ting? Skriv det ned! Det kan være hva som helst, i grunn. Androida skriver om folk med mye penger, som automatisk tror at alle andre også har det  eller hva med. Hjorthen, for eksempel hadde en morsom kommentar til en undersøkelse om sjeggvekst, og sexvaner. 

 

Mimring er lov. Det du skriver om MÅ ikke ha skjedd nylig. Du trenger ikke bare formidle dagene som går, du kan også være en historieforteller. 

 

Fortell om de flaue tingene. Dette er som regel kjempegode historier, og de aller fleste kan kjenne seg igjen i det du skriver, tro det eller ei.  Ta for eksempel også flaue impulskjøp. Bilder av herligheten er selvsagt ekstra snadder for leseren.

 

Kort sagt: Ha glimt i øyet

 

Les også del 1, hva det er interessant å lese.

 

Neste del: Fy-fy i dagbokblogging

 

Skrevet av Kirsebæret og Tonje


Hva det er interessant å lese (Å skrive dagbokblogg, del 1 av 3)

03.jun.2005@ 21:44:28

Det har manglet en del på temasiden i norsk blogging, men det kan se ut som at vi er på vei mot forløsende tider for denne sjangeren. Langt mer vanlig er det likevel å skrive dagbok, noe mange prøver seg på med vekslende hell. I denne artikkelen forsøker vi å gi noen råd om hva man kan gjøre og hva man bør unngå hvis man vil gjøre alvor av dagbokskrivingen.

 

Det er vanskelig å gi råd om hva man konkret bør skrive om, men det er mulig å tipse om hvilken innstilling man kan ha til bloggen sin når man skriver. Det vi lengter etter i dagbokblogging er modig, kompromissløs og ærlig selvinnsikt. Vi vil lese om folk som balanserer på en knivsegg av sårbarhet, om bloggere som koker ned tilværelsen til noen små fortettede avsnitt, som lager skrivekunst av livene sine.

 

Vi vil høre historiene man aldri forteller, lese hemmelighetene som vi tror gjør oss spesielle, de som får oss til å føle oss ensomme fordi vi ikke kjenner til alle de andre i samme situasjon. Vi vil lese blogger som går til sin egen kjerne, utfordrer seg selv; blotter strupen for verden og krever sin plass med åpne armer. Vi vil høre at dere skriker: Slik er jeg! Her er jeg! Kom og ta meg!

 

Dette var vårt forslag til hva man kan ha i bakhodet når man setter seg for å skrive. Neste del vil ta for seg konkrete eksempler fra utvalgte blogger.

 

Skrevet av Kirsebæret og Tonje


Artikkel-serie (Grunnleggende format i bloggartikler, del 7)

18.apr.2005@ 20:54:38

Av Amy Gahran

 

Vær oppmerksom på at dette er siste del i en serie på 7 som beskriver hovedtypene av formater på bloggartikler. Se oversikten over serien for en innholdsfortegnelse.

 

En serie av bloggartikler er en ypperlig måte å ta tak i et hvilket som helst tema som kan bli delt opp i relativt utfyllende undertemaer på omtrent 500 - 1000 ord hver. En serie er en samling av separate bloggartikler som er organisert og lenket sammen for å utgjøre en helhet.

 

Dette artikkelformatet fungerer særlig godt for innhold det kan være nyttig å slå opp i sånn som bakgrunnsinformasjon, opplæring og andre forklaringer av et tema. Det kan også fungere godt for historiefortelling eller analyser.

 

Eksempel: Du leser en artikkelserie nå. Jeg innså at dette temaet var altfor komplisert til å bli utfyllende dekket i en enkelt artikkel (selv en lang artikkel), så jeg bestemte meg for å fordele den utover en serie.

 

FORDELER: Lesbar, kommentarvennlig, lett å hoppe inn i

 

En godt laget artikkelserie er mye enklere å følge med i enn en lang artikkel. Mindre biter publisert over separate sider er mindre skremmende og overveldende.

 

Videre vil en oppkutting av en lang artikkel i atskilte deler (sider) gjøre det enklere å kommentere spesifikke temaer. Dette vil som regel oppmuntre til flere (og mer spesifikke) leserkommentarer.

 

En bloggeserie behøver ikke å leses i rekkefølge. Det betyr at en leser kan velge å begynne på serien på et hvilket som helst sted, lese seg gjennom artiklene i valgfri rekkefølge og velge å lese enten alt eller bare noe av innholdet i serien. Dette er en stor styrke på internett siden folk kan oppdage innholdet ditt på et utall forskjellige måter.

 

For eksempel er det mulig at en artikkel i serien din tiltrekker seg lesere fra en målgruppe (eksempelvis foreldre), mens en annen artikkel i samme serie tiltrekker seg helt andre lesere (eksempelvis lærere). Ved å sette artiklene sammen i flere deler og lenke mellom dem (istedenfor hver for seg) oppmuntres leserne til å utvide horisonten sin. På denne måten kan interessene til forskjellige grupper dra nytte av hverandre.

 

Å lage en bloggserie er masse arbeid, men jeg mener det er verdt det. En artikkelserie vil øke sannsynligheten for lenker fra andre blogger og sider. Formatet blir ofte brukt for å gi gode, grunnleggende presentasjoner av et tema. (Hvis du forklarer noe godt, foretrekker bloggere å lenke til din forklaring fremfor å prøve å forklare det bedre på egen hånd).

 

ULEMPER: Leseren skjønner ikke sammenhengen, navigasjonen krever arbeid

 

Siden lesere ikke nødvendigvis klikker seg gjennom en bloggeserie i rekkefølge er det mulig at de mister sammenhengen eller poenget i serien. Det kan bety at de misforstår en enkeltstående artikkel i serien eller poenget i serien.

 

God navigasjon er også essensielt for en vellykket artikkelserie. Etter min mening er det ikke nok ganske enkelt å ha en forrige/neste lenke på slutten av hver artikkel eller å gi hver av dem tittelen Del 1, Del 2 osv. Planlegging og iverksettelse av dette arbeidet krever kunnskap og øye for detaljer. Det kan være irriterende. Likevel er det viktig.

 

TIPS

 

Skriv hele serien før du poster noe.  Dette betyr mye arbeid på forhånd, men jeg tror det er nødvendig for å lykkes. Hvis du poster noe av serien før du har avsluttet alt, vil du sannsynligvis angre på noe av det du publiserte tidlig i prosessen. Du kan gå glipp av muligheter for å strømlinjeforme disposisjonen eller å vi se viktige sammenhenger. Selvsagt kan du gå tilbake og revidere en artikkel etter at den er lagt ut, men det er mer profesjonelt å få det riktig første gang.

 

Så snart du har gjort deg ferdig med å skrive serien, legger du til navigering. Jeg anbefaler å starte med en innholdsside (som første artikkelen i serien du leser nå). Fordelen med innholdssiden er hvor enkelt det er å lese serien i ønsket rekkefølge. Samtidig gir den en logisk introduksjon til seriens tema, samt klargjør omfanget av og vinklingen i artiklene.

 

Videre bør hver artikkel i serien begynne med en kort introduksjon som forklarer at dette er en del av en serie. Introduksjonen bør inneholde en lenke til innholdssiden. Dette er nyttig fordi på internett kan du bare være sikker på en ting, innholdet vil bli presentert utenfor sammenhengen. Derfor må du legge inn så mye sammenheng som mulig for å sikre effektiv kommunikasjon.

 

Hvis du vil kan du også legge til lenker på slutten av artikkelen til forrige og neste artikkel i serien, samt innholdssiden.

 

Det er ikke helt nødvendig å ta i bruk alle disse navigasjonstriksene for å publisere en bloggeserie. Tross alt eksisterer det ikke noen blogg-regelbok å følge eller noe bloggpoliti å frykte. Det er imidlertid min erfaring at disse teknikkene gjøre en artikkelserie langt mer brukervennlig. Hvis du ikke ønsker å legge så mye arbeid i navigasjonen som jeg har anbefalt må du i hvert fall forsikre deg om konsistent bruk av lenker mellom artiklene i serien. Leserne dine vil sette pris på det.

 

MAKSIMAL OMTALE

 

Nesten alle blogger ønsker omtale. Det er ikke noe galt med det, så ikke føl deg skyldbetynget eller la noen plage deg med Jante-loven.

 

Å legge ut en artikkelserie vil ofte sette i gang en snakkis. Du introduserer serien og gir en idé om hva du planlegger å skrive om. De neste dagene eller ukene legger du ut en ny artikkel til serien er ferdig. Hvis du har planlagt godt vil folk bli nysgjerrig etter de første artiklene og se frem til resten.

 

Jeg har lagt merke til at hver gang jeg legger ut en serie på CONTENTIOUS stiger trafikken på sidene merkbart under og etter publisering. Den vil som regel legge seg på et nytt nivå som er litt høyere enn tidligere.

 

For maksimum omtale bør du legge ut serien gradvis, ikke alt på en gang. Å finne passe mellomrom mellom publisering er opp til deg - det kan være daglig, ukentlig eller hva som måtte føles riktig. Legg ut innholdssiden og 1 - 2 artikler samtidig. Etter hvert som du legger ut nye deler i serien oppdaterer du den aktuelle lenken på innholdssiden. På slutten av hver artikkel lar du leseren vite hva som blir lagt ut neste gang.

 

Overskriften på artiklene i serien er en måte å vise at de er en del av en serie (del 1, del 2 osv). Dette vil gjøre sammenhengen i serien tydelig for folk som bare leser fra en webfeed eller finner serien gjennom en søkemotor.

 

Hvis du sender ut mailvarsler er det viktig å å sende ut minst et varsel etter at du begynner å legge ut serien din, noen ganger rett etter første eller andre artikkel. Dette vil bidra til å skape forventninger hos leserne som vil fortelle dette videre til andre.

 

KONKLUSJON: Format er ikke det samme som innhold

 

Denne serien har fokusert på de vanligste formatene på bloggartikler. Jeg gjorde dette med overlegg, fordi jeg mener at bloggeres kreativitet gjør at innholdssiden har nærmest uendelige muligheter. Jeg ville ikke begrense bloggeres kreativitet gjennom altomfattende anbefalinger av typen: ”Hvis du vil kommentere nyheter, passer korte artikler best”.

 

Likevel er formatet viktig. Det er pakken du bruker for å leverer innholdet til leserne dine. En klar forståelse av styrkene og begrensningene ved forskjellige formater hjelper deg til å velge den mest effektive måten å kommunisere med leserne på i din blogg. Ville du blogge hvis du ikke var interessert i å kommunisere?

 

FORRIGE: Den lange artikkelen

 

INNHOLSFORTEGNELSE over artikkelserien

 

Publisert og oversatt med tillatelse fra Amy Gahran. Oversatt av Tor Andre.


Lang artikkel (Grunnleggende format i bloggartikler, del 6)

11.apr.2005@ 18:33:19

Av Amy Gahran

 

Vær oppmerksom på at dette er del 6 i en serie på 7 som beskriver hovedtypene av formater på bloggartikler. Se oversikten over serien for en innholdsfortegnelse.

 

Formatet for lange artikler inkluderer alle bloggartikler som strekker seg over mer enn 700 ord og som ikke er en liste.

 

Gode lange artikler er vanskelige å skrive. Dårlige lange artikler er lette å skrive - men vanskelige (til og med forferdelige) å lese. Evnen til å redigere og klare idéer utgjør forskjellen.

 

Godt eksempel: Are Useful Requirements Just A Fairy Tale? av Dan WillisBoxes and Arrows.

 

Trenger editeringsarbeid: De fleste artiklene på Jay Rosens blogg PressThink. Ikke misforstå meg nå - jeg liker virkelig Rosens idéer. Han har mange svært gode poenger og jeg referer ofte andre til artiklene hans. Han er en av de store mediakommentatorne i dag. Men (noen må si det, beklager Jay) Rosen burde nok bruke mindre tid på å skrive og mer tid på å redigere. Mange av bloggartiklene hans fortsetter flere hundre ord lenger enn nødvendig for å få frem poenget effektivt. Mangelen på underoverskrifter gjør det vanskelig for leseren å følge resonnementet og holde interessen opp. Videre snakker han ofte over seg og mister poenget i artikkelen av syne. I slike tilfeller burde han ha delt opp lengre artikler i to eller flere korte.

 

FORDELER: Går i dybden, gir godt rykte, effektivt for å fortelle historier

 

Hvis du publiserer godt skrevne og redigerte (jeg kan ikke si dette tydelig nok) bloggartikler i det lange formatet, gir du leserne dine noe å tenke på og snakke om. I tillegg vil du sannsynligvis forbedre rykte ditt som en ekspert på feltet. Knepet er å engasjere oppmerksomheten deres og holde på den gjennom hele artikkelen. Det er en stor utfordring, men ikke umulig.

 

Det lange artikkelformatet er det også plass til å utforske et tema i den dybden du synes det fortjener.

 

Hvis du forteller en historie i en bloggeartikkel, fungerer som regel en lang artikkel godt. Å fortelle historier har dyp klangbunn i den menneskelige psyken, så hvis du kan finne en måte å bruke fortellerteknikker på i det lange artikkelsformatet, vil det hjelpe å holde engasjementet hos leseren din oppe.

 

ULEMPE: Kjedelig + Ustrukturert = Tomme øyne

 

Dessverre er de fleste lange artiklene jeg har sett postet på blogger dårlig skrevet og/eller redigert. De er ustrukturerte, tar lang tid før de kommer til poenget, strekker et poeng til døde ved overforklaring og gjør flere andre redigeringssynder. Den viktigste effekten av disse problemene er at leserens øyne blir tomme. De mister interessen og klikker til noe annet.

 

Dette betyr ikke bare at all skriveinnsatsen din var forgjeves - den har faktisk en negativ effekt. Alle som leser en dårlig lang artikkel vil ha mindre grunn til å lese noe fra den samme bloggen i fremtiden.

 

TIPS

 

Hver gang du finner ut at du skriver en artikkel med mer en 700 ord, prøv å finne måter å trimme den ned til denne grensen eller del den i flere adskilte artikler. Skriv aldri en lang artikkel på en blogg med mindre du absolutt må.

 

Hvis dette er absolutt nødvendig bør du legge inn underoverskrifter etter omtrent hver gang du har skrevet 500 ord. Dette klargjør overganger mellom temaer, i tillegg til at det gir leseren en visuell og psykologisk pause.

 

Eller du kan gjøre som jeg gjorde med denne artikkelen og finne en måte å gjøre den om til en serie (se neste artikkel i serien).

 

Rediger lange artikler omhyggelig: Bestem deg for hvilke poenger du ønsker å få frem eller hvilken historie du ønsker å fortelle, underbygg den tilstrekkelig uten å trekke i langdrag og hold deg til planen. Gjør teksten presis. Ta i bruk standard redigeringsknep som å eliminere passive verb, forenkle kompliserte setninger og fjerne unødvendige ord og uttrykk.

 

Viktigst av alt er det å holde seg til nøkkelprinsippene for effektiv skriving: Gjør det engasjerende, effektivt og lettlest. Disse vurderingene bør ikke stoppe en lang artikkel, men de klargjør bredden i redigeringsansvaret ditt hvis du skriver i formatet for lange artikler.

 

NESTE: Lage en serie av bloggartikler (siste del)…

 

FORRIGE: Formatet for korte artikler

 

INNHOLDSFORTEGNELSE for serien

 

Publisert og oversatt med tillatelse fra Amy Gahran. Oversatt av Tor Andre.


Kort artikkel (Grunnleggende format i bloggartikler, del 5)

03.apr.2005@ 22:33:49

Av Amy Gahran

 

Vær oppmerksom på at dette er del 5 i en serie på 7 som beskriver hovedtypene av formater på bloggartikler. Se oversikten over serien for en innholdsfortegnelse.

 

Denne upresise kategorien inkluderer alle bloggartikler som er opptil 500 - 700 ord lange. Vanligvis er disse artiklene lange nok til kreve en egen side for blogger som kun viser starten på artikkelen, men ikke så lange at de tar mer enn et par minutters å lese. Der ligger forskjellen mellom korte artikler og korte kommentarer.

 

Korte artikler kan inneholde hva som helst, inkludert lenker til andre sider på internett.

 

Eksempel: (Oversetters anmerkning: Lenken til det opprinnelige eksempelet er dødt, så jeg velger å bruke ’Pratmakere til besvær’ fra Spaltet.net som eksempel)


 

FORDELER: Forholdsvis rask å lese, tiltrekker seg lenker, gir godt rykte

 

Gode og korte artikler er en utmerket måte å etablere og forbedre bloggens omdømme som et sted for kvalitetsinnhold. De er bra for å stimulere til en konversasjon som andre bloggere kan slenge seg på. Og - dette er bare mitt inntrykk, ikke vitenskapelig bevist - jeg tror den korte bloggartikkelen i særlig grad tiltrekker seg kommentarer. Formatet er  perfekt for å si noe som setter tankeprosessen til leserne i gang, engasjerer sterkt eller får folk til å tenke nytt.

 

Siden korte artikler er originalt innhold (det vil si at hovedfokuset er på hva bloggeren har å si, ikke en lenke eller referanse til innhold et annet sted) er det mer sannsynlig at de tiltrekker seg lenker fra andre sider. Dette bidrar til å bygge bloggens trafikk og faste leserkrets.

 

ULEMPER: Vanskeligere å skrive enn man skulle tro

 

Det er et sitat jeg virkelige liker: ”Jeg har bare gjort dette lengre fordi jeg ikke hadde tid til å gjøre det kortere.” (Blaise Pascal, Lettres Provinciales, 1657)

 

Husk hver gang du ser en god, kortfattet tekst at det sannsynligvis ligger atskillig redigeringsjobb bak. Vær forberedt på å bruke atskillig tid på å finpusse teksten når du skriver kort. Korte artikler som er velskrevet gir et varig, positivt inntrykk. Korte artikler som er dårlig skrevet blir oversett.

 

TIPS

 

Jobb med å utvikle kunsten og håndverket det er å skrive korte artikler. Det er en utrolig nyttig kunnskap. Bloggen din er et ypperlig sted å trene. Enten de er bevisste på det eller ikke, så foretrekker som regel leserne dette artikkelformatet.

 

NESTE: Formatet for lange artikler

 

FORRIGE: Liste-artikler

 

INNHOLDSFORTEGNELSE for serien

 

Publisert og oversatt med tillatelse fra Amy Gahran. Oversatt av Tor Andre.


Liste (Grunnleggende format i bloggartikler, del 4)

01.apr.2005@ 11:15:14

Av Amy Gahran

 

Vær oppmerksom på at dette er del 4 i en serie på 7 som beskriver hovedtypene av formater på bloggartikler. Se oversikten over serien for en innholdsfortegnelse.

 

En bloggeartikkel formattert som en liste kombinerer flere korte saker i en artikkel. Dette kan være en samling anekdoter, eksempler, kategorier, lenker eller lenkeomtaler, sitater, produktanbefalinger og så videre. Det kan også være en serie med instruksjoner til leseren.

 

Artikler formattert som lister innledes med en kort introduksjon, men en konklusjon er ikke alltid nødvendig.

 

Eksempel: De fleste av mine Grab Bag-artikler er samlinger av lenkeomtaler. Min 10 Cool things to do with Furl-post var en liste. (Oversetters anmerkning: Siden en av lenkene til eksempler i den opprinnelige artikkelen er døde, bruker jeg en artikkel fra min egen blogg som oppsummerer filmåret 2004).

 

FORDELER: Lett å hurtiglese og lese, mulighet for detaljer

 

Hvis bloggen din dekker flere emneområder kan en listeartikkel hjelpe deg å samle sammen saker som hører til et gitt emne. I noen tilfeller (avhengig av malen du bruker på bloggen) kan dette gjøre innholdet lettere å hurtiglese enn om du hadde lagt ut sakene separat - spesielt hvis alle sakene kun er lenker eller lenkeomtaler.Hvis bloggen din i hovedsak publiserer artikler som går i dybden kan listeformatet nå og da gi deg mulighet til å publisere flere mindre saker uten å forlede leserne til å tro at alle sakene er lange artikler.

 

I tilfeller hvor du har behov for å publisere en masse detaljer om et emne eller en prosess kan listeformatet gjøre detaljene enklere å hurtiglese og forstå. Strukturen i en liste viser automatisk forbindelser og sammenhenger mellom atskilte informasjonsbiter.

 

Listeartikler kan enten være originalt innhold eller henvise til innhold - eller en blanding av begge deler. Også her er forskjellen fokuset:

 

  • For henvisninger er hovedfokuset i artikkelen en lenke til en annen side, kanskje med noen tilleggskommentarer eller en forklaring. Alt annet innhold enn lenken i artikkelen er der først og fremst for å støtte opp om lenken (som i en kun lenke-artikkel, lenkeomtale).
  • For originalt innhold er hovedfokuset i artikkelen hva skribenten har å si (som i kort kommentar, kort artikkel, lang artikkel, serie). En hver lenke lagt inn i artikkelen eksisterer først og fremst for å støtte opp om skribentens budskap. Generelt sett virker det som om originalt innhold har større sannsynlighet for å tiltrekke seg inngående lenker (fra andre sider, blogger og så videre).

 

ULEMPER: Lesere kan gå glipp av viktig innhold

 

Hvis du velger å bunte flere korte saker sammen i en listeartikkel kan det hende at lesere som hurtigleser bloggen din (eller leser et mail-varsel eller en webfeed) ikke skjønner bredden i informasjonen som skjuler seg bak en overskrift. På den måten kan de gå glipp av innhold som interesserer dem.

 

TIPS

 

Prøv å gjøre sakene i listen din temmelig kortfattet - maksimum et eller to avsnitt. Prøv også å la sakene være av omtrent samme lengde. Dette vil gjøre det lettere for en leser å ta til seg en stor mengde innhold delt opp i mindre biter.

 

Hvis du publiserer en webfeed og/eller et mail-varsel: Hver gang du legger ut en listeartikkel hvor ikke overskriften indikerer et spesifikt tema du fokuserer på, bør du inkludere i annonseringen en innholdsfortegnelse med hovedoverskrifter for listen. Dette gir leserne nok informasjon til å avgjøre om de vil lese hele artikkelen.

 

Her er for eksempel hvordan jeg annonserte en listeartikkel i en tidligere CONTENTIOUS mail-varsel:

 

9. AMY’S GRAB BAG: AUG. 26, 2004

 

Once again, here’s a smattering of interesting items which have caught my attention lately.TOP OF THE LIST: The ASTD E-Learning Handbook, edited by Allison Rossett. My Dad just got me this book for my birthday. (See, my BestBookBuys wish list came in handy!) It’s fabulous. I’ve been devouring it in spare moments.

 

The ASTD E-Learning Handbook, edited by Allison Rossett. My Dad just got me this book for my birthday. (See, my BestBookBuys wish list came in handy!) It’s fabulous. I’ve been devouring it in spare moments.

 

I’ve read several books on e-learning, mostly how-to and theory. This book offers unique appeal because it’s actually a compilation of articles where e-learning practitioners discuss (mostly in plain language) the practicalities, possibilities, and pitfalls of this field. It’s fascinating reading – right up there with my other favorite title in this genre, “Michael Allen’s Guide to E-Learning.” Thanks, Dad!** READ THE REST OF THE GRAB BAG: http://tinyurl.com/4ea62

 

The ASTD E-Learning Handbook, edited by Allison Rossett. My Dad just got me this book for my birthday. (See, my BestBookBuys wish list came in handy!) It’s fabulous. I’ve been devouring it in spare moments.

 

It includes:
Personal knowledge management tools
How sleazy can search engine spamming get?
Innovation in blog design
HTML email is not evil

 

Si også i fra om sakene i listen skal leses i rekkefølge eller som et hierarki. I så fall er det best å si det rett ut. Ikke forvent at leserne dine skal forstå det av seg selv.

 

NESTE: Korte artikler

 

FORRIGE: Korte kommentarer

 

INNHOLDSFORTEGELSE for serien

 

Publisert og oversatt med tillatelse fra Amy Gahran. Oversatt av Tor Andre.


Kort kommentar (Grunnleggende format i bloggartikler, del 3)

30.mar.2005@ 10:12:41

Av Amy Gahran

 

Vær oppmerksom på at dette er del 3 i en serie på 7 som beskriver hovedtypene av formater på bloggartikler. Se oversikten over serien for en innholdsfortegnelse.

 

Den korte kommentaren er en bloggartikkel som vanligvis bare er 1 - 3 avsnitt lang. Den kan inneholde nesten hva som helst: En observasjon om noe i nyhetene, en idé, annonsering av noe som skal skje, et spørsmål til leserne, en anekdote, en vits, en beskrivelse, og så videre.

 

En artikkel som er en kort kommentar vil ofte (men ikke alltid) inneholde lenker til eksterne sider. Lenken er imidlertid ikke det som har størst verdi. I en kort kommentar støtter lenken opp om innholdet. I en lenkeomtale derimot eksisterer teksten hovedsakelig for å støtte opp om lenken.

 

Noen ganger kan det være vanskelig å skille mellom en lenkeomtale og en kort kommentar. Husk at alle disse formatene på bloggartikler representerer punkter på en linje. I bloggosfæren glir de ofte over i hverandre…

 

Hvis programvaren du bruker for å blogge gir deg mulighet til å legge ut bare begynnelsen av en artikkel på hjemmesiden for så å avslutte den på en egen side, vil sannsynligvis en kort kommentar få plass på førstesiden av bloggmalen (og kanskje på webfeeden din også).

 

Eksempel: Jack Vinsons blogg Knowledge Jolt with Jack publiserer ofte artikler i formatet korte kommentarer, sånn som On the web – Ask and you just might receive. Videre så publiserer Poynter Institutes E-Media Tidbits blog (hvor jeg bidrar) hovedsakelig artikler som er 1 - 3 avsnitt lange, selv om noen kan være lengre. Og min artikkel I’m Officially a Furl Junkie Now er en kort kommentar.

 

FORDELER: Kort, rik på innhold, tiltrekker seg lenker

 

Å fatte seg i korthet er vanligvis en god ting i blogger - det oppmuntrer til å nippe innhold for lesere som ser etter noen få korte artikler av interesse fremfor en dyptpløyende leseropplevelse. Fra et leserperspektiv er blogger med hovedsakelig korte kommentarer vanligvis enklere å fordøye, spesielt når blogglesing er en aktivitet presset inn mellom andre oppgaver.

 

Korte kommentarer utmerker seg imidlertid også ved at de har originalt innhold. Det betyr at hovedmotivasjonen for disse artiklene er at bloggeren har noe nytt å si. I bloggosfæren blir dette som regel betraktet som mer betydningsfullt enn å henvise til andres innhold. Sannsynligheten for å bli lenket fra andre sider er langt større med originalt innhold enn ved henvisning til sekundære kilder (artikler som hovedsakelig sender leseren videre til et annet sted på internett). Mer originalt innhold kan både øke publikummet ditt og forbedre ryktet ditt som blogger.

 

ULEMPER: Krever mer innsats, potensielt overflatisk eller banalt

 

Korte kommentarer fungerer svært bra for de fleste blogger. Men enhver redaktør vil kunne fortelle at det generelt sett er langt vanskeligere å skrive korte artikler enn lange. Gode og korte tekster krever mye oppmerksomhet på skriveferdigheter, disposisjon og flyt. Denne innsatsen tar tid. Dessverre vil de færreste leserne legge merke til hvor hardt du har jobbet med å gi dem en rask og givende leseropplevelse. Så ikke forvent deg anerkjennelse for tekst og editering av høy kvalitet i dine korte kommentarer.

 

Videre er det mulig å misbruke formatet. Spesielt hvis du feilberegner publikummet ditt eller ganske enkelt blir lat, kan du ende opp med å skrible ned en kort kommentar om et tema som fortjener en mer grundig gjennomgang. Det kan skuffe leserne dine eller få deg til å virke overflatisk.

 

Hvis du pleier å skrive masse korte kommentarer, vær sikker på at du ikke poster tankeløse, verdiløse og irrelevante artikler bare for å si noe den dagen. Hver kort kommentar du legger ut bør inneholde noe som potensielt kan være av verdi for leserne dine.

 

TIPS: Kjenn publikummet ditt!

 

Jeg anbefaler at de fleste blogger bruker korte kommentarer i hvert fall for noen av artiklene. Hvor mye din blogg bruker dette formatet avhenger av dens fokus, samt hva leserne dine foretrekker og har behov for. Hvis leserne hovedsakelig ønsker å få raskt innhold, bør du bruke dette formatet ofte (i hvert fall i halvparten av artiklene).

 

NESTE: Artikler som består av lister

 

FORRIGE: Lenkeomtaler...

 

INNHOLDSFORTEGNELSE over serien

 

Publisert og oversatt med tillatelse fra Amy Gahran. Oversatt av Tor Andre.


Omtale av lenke (Grunnleggende format i bloggartikler, del 2)

29.mar.2005@ 13:08:00

Av Amy Gahran

 

Vær oppmerksom på at dette er del 2 i en serie på 7 som beskriver hovedtypene av formater på bloggartikler. Se oversikten over serien for en innholdsfortegnelse.

 

En artikkel som inneholder omtale av en lenke fokuserer på lenken til en annen webside eller blogg, på samme måte som en artikkel som kun er en lenke. Forskjellen er at bloggeren gir lenken merverdi ved å skrive noe originalt eller sette den inn i en sammenheng.

 

Målet med formatet på en lenkeomtale er å forklare leseren hvorfor en gitt lenke er relevant eller interessant - med andre ord, hvorfor den er verdt å klikke på.

 

En artikkel som kun er en lenke blir en omtale når teksten er mer enn en linje eller to lang. Det kan dreie seg om så mye som et par avsnitt nytt innhold. Lenkeomtaler kan også inneholde utdrag fra siden. Det er greit - men det er vanligvis mer nyttig og engasjerende om bloggeren også har noe å si om hvorfor han eller hun valgte den lenken og det utdraget.

 

Eksempel: De fleste artiklene på ResearchBuzz er lenkeomtaler med høy kvalitet. På samme måte er media webloggen til Jim Romanesko hovedsakelig lenkeomtaler. Og selvsagt er den svært populære bloggen Boing Boing nesten utelukkende lenkeomtaler.

 

De fleste artiklene på er lenkeomtaler med høy kvalitet. På samme måte er media webloggen til hovedsakelig lenkeomtaler. Og selvsagt er den svært populære bloggen nesten utelukkende lenkeomtaler.

 

Å inkludere noen lenkeomtaler i miksen av bloggeartikler er generelt sett en god idé…

 

FORDELER: Temmelig raske å legge ut og lese

 

Generelt sett tar det ikke lang tid å skrive en god lenkeomtale-artikkel. Dessuten er artiklene enkle å hurtiglese, samtidig som de har verdi uavhengig om leseren klikke på lenken. Å gi merverdi er ekstremt viktig for alle blogger.

 

Lenkeomtalen er et godt standardformat for blogger som hovedsakelig fungerer som et filter eller en guide (henvisninger til sekundære kilder), fremfor en primærkilde til informasjon, meninger, analyse eller underholdning. Det fungerer også bra for blogger med mange lesere på webfeeds eller som blir oppdatert om endringer på bloggen på mail.

 

All teksten i en lenkeomtale vil vanligvis passe inn på en side i de fleste blogg-malene. Det betyr at leseren vanligvis ikke trenger å klikke til en annen side for å lese hele teksten. En passe munnfull med innhold fungerer også bra for de fleste webfeeds som bruker hele teksten.

 

ULEMPER: Leser turnover

 

Som med artikler som kun er lenker vil lenkeformatet oppmuntre leserne til å klikke seg bort fra bloggen din - noe som kan gjøre det vanskelig å tiltrekke seg et fast publikum.

 

Unntak: Hvis lenkeomtalene dine jevnt over er gode og treffer målgruppen din, samt at du ikke bare finner noe verdifullt men også originalt å skrive i hver lenkeomtale, så vil i hvert fall noen lesere bli oppmuntret til å utforske og returnere til bloggen din eller abonnere på oppdateringstjenester (mail eller webfeed). Hvis du klarer å bli svært god på dette artikkelformatet er det akseptabelt å lage en blogg som baserer seg på det.

 

Hvis lenkeomtalene dine jevnt over er gode og treffer målgruppen din, samt at du ikke bare finner noe verdifullt men også originalt å skrive i hver lenkeomtale, så vil i hvert fall noen lesere bli oppmuntret til å utforske og returnere til bloggen din eller abonnere på oppdateringstjenester (mail eller webfeed). Hvis du klarer å bli svært god på dette artikkelformatet er det akseptabelt å lage en blogg som baserer seg på det.

 

Hvis lenkeomtalene dine jevnt over er gode og treffer målgruppen din, samt at du ikke bare finner noe verdifullt men også originalt å skrive i hver lenkeomtale, så vil i hvert fall noen lesere bli oppmuntret til å utforske og returnere til bloggen din eller abonnere på oppdateringstjenester (mail eller webfeed). Hvis du klarer å bli svært god på dette artikkelformatet er det akseptabelt å lage en blogg som baserer seg på det.

 

TIPS FOR LENKEOMTALER

 

Kunsten for dette bloggeformatet er å forstå nøyaktig hva som vil være mest interessant for leserne dine ved lenken du skriver om - uttrykt med din personlige vri. Hvis mange lenker til samme sted må du si noe originalt om hvorfor du lenker til siden.

 

Det kan også være en god idé å legge inn lenkene i en lenkeomtale slik at de åpner seg i et nytt vindu. Da vil bloggen din fremdeles være tilgjengelig mens leseren sjekker ut lenken.

 

NESTE: Kort kommentar

 

FORRIGE: Kun lenke artikkel

 

INNHOLDSFORTEGNELSE over serien

 

Publisert og oversatt med tillatelse fra Amy Gahran. Oversatt av Tor Andre.


Kun lenke (Grunnleggende format i bloggartikler, del 1)

27.mar.2005@ 13:34:03

Av Amy Gahran

 

Vær oppmerksom på at dette er del 1 i en serie på 7 som beskriver hovedtypene av formater på bloggartikler. Se oversikten over serien for en innholdsfortegnelse.

 

I en bloggartikkel som kun består av en lenke publiserer bloggeren ganske enkelt en lenke - kanskje med noen få ord som setter den inn i en sammenheng.

 

Eksempel: Arts & Letters Daily er en blog som kun består av lenker. Formatet som kun består av en lenke er et av kjennetegnene til tjenesten del.icio.us som driver med sosiale bokmerker (som på mange måter virker som en blogg, eller tilleggsblogg, for brukerne).

 

Selv om dette formatet har store fordeler, er det generelt sett ingen god idé å gjøre seg for avhengig av det…

 

FORDELER: Raskt og enkelt

 

Bloggartikler med kun lenker krever den minste innsatsen for bloggeren å lage og publisere. Faktisk har mange bloggetilbydere og programvarepakker automatisert denne funksjonen. Den er også lett å hurtiglese.

 

ULEMPER: Virker slapt, blør lesere

 

Fra hva jeg har kunnet observere forakter de fleste blogglesere blogger som bruker for mange artikler kun med lenker. Bloggeren virker slapp, lite original og ikke villig til å anstrenge seg med bloggen sin. Dessuten vil blogger som kun publiserer poster kun med lenker sjelden få inngående lenker. Dette kan begrense trafikken. Videre gir artikler med bare lenker en motivasjon til å klikke ut fra siden raskt. Noen bloggere ser ikke dette som et problem, men de fleste gjør det.

 

En og annen artikkel med bare lenke er vanligvis akseptabelt for de fleste blogger, men min tommelfingerregel er at det ikke er lurt å la disse utgjøre mer enn 10 % av artiklene dine.

 

Unntak: En masse artikler kun med lenker er sannsynligvis greit hvis bloggen din fokuserer på raske, oppdaterte nyheter innen et nisjetema. Målgruppen vil da være ekstremt travle eller entusiastiske lesere som hovedsakelig ønsker de siste nyheten. Hvis bloggen din fungerer effektivt som et kritisk og oppdatert filter så vil en høy andel artikler kun med lenker være greit for deg.

 

TIPS FOR ARTIKLER KUN MED LENKE

 

Vær sikker på at lenketeksten er intuitiv og informativ, ikke kryptisk, dersom du publiserer artikler kun med lenke. Hvis du må publisere kryptiske lenketekster er det viktig å legge til noen forklarende ord. De færreste vil klikke på noe som er et totalt mysterium.

 

Velg også ut lenkene du publiserer med omhu. Ha fokus og oppretthold en høy kvalitetsstandard. En tilfeldig samling av lenker (spesielt materiale som ikke en gang du selv har brydd deg om å lese eller utforske fullt ut) vil neppe interessere noen.

 

Neste: Bloggartikler som er omtaler av lenker

 

Publisert og oversatt med tillatelse fra Amy Gahran. Oversatt av Tor Andre.


Grunnleggende format i bloggartikler (Oversikt)

26.mar.2005@ 18:18:26

Av Amy Gahran

 

Etter å ha lest blogger en stund har jeg begynt å se noen mønstre i hvordan artikler i tekstbaserte blogger er formatert. Etter min mening er det syv grunnleggende formater en bloggeartikkel kan ha. Hver enkelt tjener et formål for bloggere og leserne deres.

 

Gjennom bevisste og omhyggelige valg kan formatet på en bloggeartikkel forbedre kommunikasjonen - spesielt leveringen av visse typer innhold. Derfor vil en type format fungere best for kommentarer eller forklaringer, en annen for meldinger eller henvisninger, og så videre.

 

Her er de syv grunnleggende bloggartikkel-formatene:

 

Husk at disse typene er punkter på en skala. En gitt bloggartikkel kan blande elementer fra to eller flere formater.

 

Hvorfor bør en blogger forstå og bry seg om formatet på bloggartikler?

 

Bloggere som har en klar forståelse av formatet på bloggartikler og vurderer det bevisst vil ha en større sannsynlighet for å velge det formatet som passer best for de bloggartiklene de legger ut - en som passer innholdet så vel som publikummet og bloggerens egne ressurser.

 

Det hjelper å forestille seg hvordan den endelige bloggartikkelen skal se ut før du starter å blogge. Husk: Ditt viktigste mål er kommunikasjon, så det hjelper å publisere på en måte som sikrer effektiv kommunikasjonen. For tekstbaserte blogger er valget av riktig format for hver bloggartikkel en viktig del av å oppnå det målet.

 

De fleste bloggene tilbyr en blanding av bloggartikkel-formater. Det er helt fint - til og med ønskelig. De fleste bloggene jeg har sett som kun tilbyr ett enkelt format på bloggartiklene vil, med kun få unntak, virke temmelig monotone. Variasjon i format forbedrer de fleste blogger. John Battelle’s Searchblog gjør en utmerket jobb i å blande bloggartikkel-format (hovedsakelig omtale av lenker og korte artikler, med en og annen lang artikkel innimellom).

 

Spør leserne dine hvis du er usikker på hvilket format de foretrekker på bloggartikler. Det er lett å gjennomføre en enkel leserundersøkelse med gratis verktøy som SurveyMonkey. Vurder selvsagt også hvor mye tid og energi du har til å skrive på bloggen din. Hvis leserne dine sier de ønsker lange artikler fra deg daglig, mens du har maksimum rundt en halvtime om dagen til å blogge, må du finne andre løsninger. (Kanskje en ukentlig lang artikkel, kombinert med daglig omtale av lenker eller korte kommentarer.)

 

Å velge format på bloggartikler er alltid en avveining. Som denne serien viser har hvert format sine unike fordeler og ulemper.

 

Neste: Bloggartikler som kun er lenker

 

Publisert og oversatt med tillatelse fra Amy Gahran. Oversatt av Tor Andre.


hits