Kampen for god service

13.mai.2005 @ 21:39:04

Det er spennende å se nye måter å bruke muligheten bloggeverktøyene gir til å publisere raskt og enkelt til et stort publikum. Mulighetene er uendelig.

 

På ’Alt for kunden’ vil iniativtakeren skape en grasrotvariant av ’Forbrukerrådet’, ’TV2 hjelper deg’ og ’Forbrukerinspektørene’. Folk sender inn eksempler på god og dårlig service. Deretter blir de publisert på bloggen.

 

En ting er at kunder kan bruke dette som en utblåsningskanal, men jeg håper også at bedrifter bruker det som et innspill på hva bra service dreier seg om. I motsetning til massemedia-showene med forbrukerjournalistikk kan alle svare uredigert i kommentarfeltet. Kanskje vil også en del bedrifter lære at blogger kan være effektive for å kommunisere med kunder.

 

Vanligvis pleier vi å intervjue bloggere som har vært aktive en stund. ’Alt for kunden’ er temmelig fersk. Idéen er imidlertid så god og avhengig av innspill fra lesere at jeg ville intervjue den anonyme bakmannen.

 

Url: http://handletur.blogspot.com/
Alder: I tredveåra
Hvor bor du? I Midt-Norge

 

Hva gjør du når du ikke blogger?
Driver som selvstendig næringdrivende innen IT med reklamebyråer som oppdragsgivere. Vi har dessuten en hund som får alt for mye oppmerksomhet.

 

Hvor lenge har du blogget?
Bare noen få måneder. Jeg hadde et par prøveprosjekter før jeg fant ut at dette var det mest riktige for meg.

 

Hva gjorde at du fikk ideen til bloggen din?
Jeg har lenge følt at man som kunde og bruker av ulike tjenester har få muligheter til å si sin mening om den service man opplever. Jeg tenker først og fremst på dårlig service, men vil også gi positive tilbakemeldinger når noe overgår forventningene.

 

Hva slag mål har du for bloggen din?
Det hadde vært morsomt å få i stand et levende nettsted hvor mange kan gi sin feedback til servicetilbydere, for på den måten å få litt makt. Det er da viktig å understreke at jeg absolutt ikke ønsker slag under beltestedet, eller personangrep av noe slag. Kritikken skal være saklig og basert på faktiske hendelser. Jeg rydder gjerne plass for at de omtalte foretakene kan få gitt sitt svar om de ønsker det, og jeg oppdaterer gjerne mine artikler dersom det er tegn til forbedringer. Jeg liker at folk kan tjene penger, men kun når de gjør dette gjennom å tilføre sine kunder verdier og gode opplevelser.

 

Det er for øvrig en målsetting at artiklene, mitt i sin småsinte saklighet, skal ha en humørfylt og kortfattet vinkling slik at de oppleves som lystbetont lesning.

 

Hvor ofte blogger du?
Det blir jo litt avhengig av relevante opplevelser, men jeg har en følelse av at det kommer til å bli en god del fremover.

 

Hva får du igjen for å blogge?
Om noen antyder at jeg har skrevet noe morsomt, synes jeg det er givende. Enhver kommentar vil dessuten gi liv til min skrivelyst. I tillegg er det jo alltid deilig å få blåst ut om man er frustrert over noe, eller sitter på gode nyheter.

 

Hvordan forholder du deg til det å være anonym?
Jeg skriver anonymt fordi det gjør det lettere å beskrive enhver serviceopplevelse, selv om det skulle være kjøpmannen på hjørnet som jeg egentlig ønsker alt godt. Slik kan jeg få gitt tilbakemeldinger til hvem det skal være, uten at jeg nødvendigvis ønsker at de jeg skriver om skal gå nedenom og hjem!

 

Hva tenker du om leserne dine?
Foreløpig har jeg vel ikke rukket å opparbeide noen særlig stor leserskare, men målgruppen er jo mildt sagt stor siden de aller fleste er avhengig av å kjøpe varer og tjenester, og derfor mener noe om dette.

 

Har du noen favorittblogger?
Jeg må innrømme at min tid som leser av norske blogger er såvidt kort at jeg ikke har rukket å rangere noen favoritter, men det er utvilsomt mange dyktige der ute. Som IT-person har jeg noen kjente engelske nerde-blogger på lista hvor en av de viktigste er Jeffrey Zeldmans "The Daily Report" (www.zeldman.com). Jeg har en lei tendens til å følge linkene hans.

 

Skrevet av Tor Andre


Kommentarer:
Postet av: andreas

Endelig, en side hvor forbrukerne kan si hva de mener om ting :) høres ut som et godt tiltak, men nå skal det sies at jeg ikke har vært innom siden enda...

14.mai.2005 @ 00:37:32
URL: http://www.erbest.com
Postet av: Anders

Jeg har ikke engang ord for hvor patetisk jeg mener et menneske som i det hele tatt har så lav selvfølelse at han/hun klarer å kategorisere seg som en forbruker er.

Den dagen jeg trenger en annen person til å vurdere validiteten av mine innkjøp, det er nøyaktig den samme dagen jeg lader hagla med en slug, putter den i munnen, og trekker av.

Zeldman? Herregud.

14.mai.2005 @ 04:21:32
Postet av: i1277

Sider med forbrukerperspektiv finnes det mange av - internett er som skapt for denne typen forbrukermakt. At det etterhvert også lages blogger om dette, er bare naturlig. Og bra. Den tiden man ikke hadde annet enn vaskeseddel og reklame å forholde seg til før innkjøpet er heldigvis over. Selv kjøper jeg sjelden dingser uten å ha sjekket folks erfaringer med produkt og leverandør på for eksempel hardware.no først. Sånn tvinges leverandørene til å holde seg skjerpet, de vet at de får negativ omtale hvis de opptrer urimelig. Nylig brukte jeg et forum for brekkstang for å få returnert en vare leverandøren mente ikke kunne returneres. Vips, så kunne den visst det likevel...

"Den dagen jeg trenger en annen person til å vurdere validiteten av mine innkjøp, blablabla".

Validiteten? Er det verdien du tenker på, Anders? Verdien av kommentaren din vurderes i hvert fall til å være skremmende lav.

14.mai.2005 @ 12:29:24
URL: http://bloggloesforoyeblikket.net
Postet av: Kunde1

Litt sint i dag, Anders? Hva ville du kategorisere deg selv som hvis fokuset rettes mot deg når du stadig er innom en butikk og kjøper dopapir? Er forbruker så dumt da, eller har du andre forslag? Naturligvis gjør jeg mer enn å gå i butikker.

Og tanken er ikke å vurdere dine innkjøp og opplevelser, men mine.

14.mai.2005 @ 13:42:28
URL: http://handletur.blogspot.com/
Postet av: Norwegian kafir/Fjordman

Takk for linken til Zeldman. Har ikke besøkt den før, men skal ta en titt.

14.mai.2005 @ 20:15:29
URL: http://fjordman.blogspot.com/
Postet av: Andreas

Vi er alle forbrukere, en forbruker er vel en som forbruker ting :) Uansett hva?

Selv om folk kansje ikke liker denne definisjonen så er den riktig alikavel, som oftest kan man havne i mange grupperinger :)

19.mai.2005 @ 00:33:18
URL: http://www.erbest.com

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.abcblogg.no/index.bd?fa=tb.add&id=80563
hits